Hoe moeilijk is het om werk te zoeken als niet volledig Nederlands sprekende Pool?

Mijn buurmeisje is sinds een paar maanden vanuit Polen in Nederland. Ze is al een redelijke tijd opzoek naar werk, nou wil ik haar wel helpen. Ik ben al naar een aantal uitzendbureaus geweest. Ze hebben echter niks voor niet volledig Nederlands sprekende mensen (ze verstaat redelijk Nederlands en kan opzicht traag Nederlands spreken).

Heeft iemand goede ideeën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe komt ze nu aan inkomen dan?

Antwoorden (11)

Bij tomatenplukkerijen nemen ze veel poolse mensen aan die de nederlandse taal goed beheersen. Ik zou even met haar langs de kwekerijen langs gaan, weet wel zeker dat ze daar aangenomen zal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen vanuit het buitenland beginnen als hulp in de huishouding.
Ook werken veel Poolse vrouwen als ouderenoppas, daarbij flink de markt verziekend, omdat ze zich ver onder de prijs van anderen, aanbieden.
Er bestaan uitzendbureaus die Poolse vrouwen bemiddelen voor dit soort werk.
Ik ben wel eens vrouwen tegengekomen in dit werk, maar heb zelf nooit contact gehad met een bureau. Ik weet wel zeker dat het bestaat omdat de opdrachtgeefster daar iemand had betrokken.

Een beetje Engels spreken is al genoeg om de opdrachtgeefsters te plezieren, die zijn blij met al die goedkope hulp.
Ze kan gewoon een kaartje ophangen bij Albert Heijn of zo, wedden dat ze zo werk heeft voor 8 of 9 euro per uur.

De wereld is hard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs Poolse mensen hebben recht op het minimumloon en dat is meer dan 9 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor Poolssprekende mensen zonder aantoonbaar vak, waar men hier behoefte aan heeft, heel moeilijk om in het witte circuit terecht te komen waar de minimumlonen gelden. Er wordt tegen ongelooflijk lage bedragen gewerkt, vooral in de tuinbouw en in de huishoudelijke plekken, evenals in dehoreca.
Dat is bv in Amerika ook zo, met de Mexicanen.
De taal niet spreken of gering is een belemmering. Dat kun je niet leuk vinden en mijn antwoord een min geven, maar het is gewoon een feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar moeten we toch eigenlijk niet aan mee werken,,,,
In de agrarische sector en dan met name in de tuinbouw werken vele Polen (ook vrouwen). Met wat zoeken zal ze daar ongetwijfeld werk vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek contact met andere Poolse vrouwen. Die kunnen haar vast helpen met advies of misschien zelfs aan een baan helpen bij hun eigen werkgever. Hier werken bv veel Poolse vrouwen die treinen schoonmaken en brengen ook zelf weer nieuwe mensen aan die als er plek is vaak worden aangenomen. Zo zijn er vast meer werkplekken waar de baas graag goedkope krachten heeft. De taal is dan ook geen probleem want op de werkvloer spreken de meeste dan gewoon Pools.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zou ook eens kunnen overwegen zich in te schrijven bij arbeidsbureaus die zich speciaal richten op Poolse werkzoekenden, zoals deze:
http://www.orangejobs.nl/default.htm
(uitzendbureau in Abcoude/omg. Amsterdam)
http://www.worksupport.nl/
(in Veenendaal)
http://www.eurotemp.nl/
(in Utrecht)
En er zijn er vast nog wel meer in de buurt van Hilversum. Eerst gewoon even bellen en informeren naar de mogelijkheden!
Verder via de bekende kanalen: Marktplaats, Speurders en de advertenties bij de supermarkt. Laat haar wél goed uitkijken waar ze terecht komt; óók bij sollicitatiegesprekken! Misschien handig als jullie daar samen heen kunnen gaan.
Pieter2011
12 jaar geleden
Informeer even bij uitzendbureas die in de vleesverwerking werken.
Hier in de buurt werken veel Polen,maar vaak bij de slachthuizen.
Daar kun je terecht zonder dat je Nederlands spreekt.
Het ligt er natuurlijk aan waar ze woont.
Ik praat over de regio Gelderland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze niet in de dubieuze baantjes bij nog dubieuzere werkgevers wil blijven hangen: erg moeilijk.

Maar ik neem aan dat je buurmeisje van plan is om goed Nederlands te leren spreken, zodat ze goed kan integreren. Als ze goed Nederlands spreekt en beschikt over voldoende capaciteiten, lukt het haar vast uiteindelijk om een leuke baan te vinden. Ze zal toch met een plan naar Nederland zijn gekomen, en zich vooraf hebben voorbereid op haar emigratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zoek me een breuk naar iemand die wil schoonmaken. Alleen is dat dan wel zwart, en ik betaalde mijn vorige schoonmaaksters tussen de 9 en 10 euro per uur. Van iedereen die ik ken hoor ik hetzelfde dat ze niet aan hulpen kunnen komen. Misschien dat ze daarmee alvast iets kan verdienen? Briefje ophangen bij de supermarkten en betrouwbaar zijn en overkomen.
Je moet ergens laag beginnen en je zo opwerken. Als ze alles aan wil pakken en initiatief toont komt dat wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitzendbureaus zoeken ook naar buitenlanders die zonder veel Nederlands te kennen willen schoonmaken in panden met rookschade van een brand.
12 jaar geleden
Er zijn een aantal fabrieken (o.a. Fujifilm, Rhenus) die Poolse mensen in dienst nemen via een uitzendbureau in Polen (=goedkoper voor de werkgever).

Het is beter voor haar om zelf naar uitzendbureaus te gaan. Zo laat ze zien dat ze zelfstandig is en de taal spreekt (als is het langzaam).

Er zijn uitzendbureaus die een poolstalige intercedente hebben en/of Poolse uitzendkrachten zoeken (o.a. Max Flex Uitzendbureau, Secretary-Plus, Kennemerland Uitzendorganisatie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om voorop te stellen, het is gewoon moeilijk om werk te vinden. Je vriendin is net een paar maanden geleden uit Polen gekomen, het zou heel fraai zijn als ze meteen hier aangekomen een baan zou kunnen krijgen. Terwijl er hier plenty mensen zijn, ook veel mensen met Nederlands als moedertaal die ook geen baan kunnen krijgen.

Want die taal heeft er niet zo veel mee te maken denk ik, ik heb genoeg mensen bijvoorbeeld Turken, Marokkanen, Engelsen en Chinezen meegemaakt die 0 Nederlands spraken, maar wel werk hadden. Het ligt er een beetje aan wat voor baan ze zoekt denk ik, want als jij niet goed Nederlands spreekt als buitenlander, maar je spreekt vloeiend Engels dan is er geen enkel probleem met het vinden van een baan.

Dus misschien is de Engelse taal een optie, als ze daar goed mee voor de dag komt, denk ik dat een sollicitatie ook stukken makkelijker kan gaan. Een baan in de horeca, op Schiphol, grote internationale bedrijven, callcenters.

Succes dr mee.