Steeds meer én steeds minder. Er zijn bevolkingsgroepen in Nederland die - hoewel je dat niet schijnt te mogen zeggen - een achterstand hebben op dat gebied. En slachtoffers daarvan hoeven niet altijd te rekenen op steun uit de politiek.

In de Utrechtse wijk Zuilen zijn al een paar keer stellen letterlijk de wijk uitgejaagd vanwege hun seksualiteit, een lesbisch stel en een transseksueel stel. Lesbische en transseksuele koppels passen namelijk niet binnen de belevingswereld van (delen van) bepaalde bevolkingsgroepen in die wijk. Dat strookt niet met hun 'culturele identiteit'.

Tijdens de afgelopen dodenherdenking refereerde een wethouder in zijn speech aan die gebeurtenissen. Mooi zou je denken, de wethouder onderstreept nog even het belang van vrijheid in de huidige tijd, om niet uit je huis gejaagd te worden vanwege bijvoorbeeld je seksualiteit. Maar niets was minder waar. Deze wethouder noemde deze gebeurtenissen voorbeelden van het 'spanningsveld tussen vrijheid en identiteit', en zei dat ze illustreerden hoe lastig het is om een 'balans' tussen die twee te vinden.

De dodenherdenking was natuurlijk niet de plaats om een rel te schoppen, maar ik had hem wel met zijn eigen microfoon willen wurgen. 'Spanningsveld tussen vrijheid en identiteit'? 'Lastig om de balans te vinden'? Intolerante criminelen zul je bedoelen, die ongestraft mensen uit hun eigen huis jagen omdat ze niet willen begrijpen dat mensen, ook lesbische en transseksuele mensen, gelijkwaardig zijn.

Ik vind het schandalig dat we teruggaan naar een tijd dat mensen hun seksuele geaardheid moeten verbergen of zelfs moeten verhuizen omdat ze anders hun leven niet zeker zijn, zonder te kunnen rekenen op steun vanuit gemeentelijke én landelijke politiek. Zijn we eindelijk zover dat jongeren zonder angst voor het oordeel van hun ouders uit de kast durven te komen, doen we meteen ook weer een gigantische stap terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+100
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens die lesbische stellen het huis uitpesten en met dodenherdenking met de kransen lopen te voetballen. 't Zijn wel allemaal Marokkaantjes. Waarom noemen we de dingen hier niet bij hun naam? Dat zal wel altijd een taboe blijven...

Andere antwoorden (12)

Gedeeltelijk. Als je recentelijk hoort verklaren dat in de voetballersmilieu homo's totaal taboe zijn ,dan weet je t wel.
Ik heb er ook lang over gedaan om homo's en lesbiennes te accepteren.en nu ken ik er in mijn vriendengroep en respecteer ze. Ik veronderstel dat de generatie boven de vijftig iets meer met taboes, dogma's en axioma's is opgevoed. Dat is waarschijnlik de hoofdreden. Niet de angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk geval gemiddeld meer dan in Iran.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ziet hoeveel mensen naar de Gay Parade of Roze Zaterdag gaan, zou je zeggen van wel. In het dagelijks leven is het toch echt een ander verhaal. Ze zitten m.i. toch veel te vaak in de hoek waar de klappen vallen. Al was het alleen maar omdat homo te pas en te onpas als scheldwoord wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1. De evenementen die je noemt zijn gezellig en er wordt flink gedronken. Dus alles kan en alles mag. In de normale omgang merk je toch nog vaak dat homo zijn helemaal niet zo geaccepteerd is als men op die dagen ons doet geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op die dagen komen alleen mensen die daar geen moeite mee hebben of gewoon nieuwsgierig zijn, dus logisch dat 't gezellig is.
Kortgeleden is er bij ons een lesbisch stel hun huis uitgepest door een stel Marokkaantjes... En dat is de realiteit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is precies wat ik bedoel met mijn antwoord. Een aantal dagen per jaar hypocriet feestvieren met en rondom homo's en de andere honderden dagen trappen we ze in een hoek.
Ik denk het wel. De afgelopen jaren is door de overheid alles aan gedaan om homo's dezelfde rechten te laten hebben als hetero's. Het bekendste voorbeeld is huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht. Daarnaast is het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking voor gelijke rechten voor homo's. Helaas zijn er groepen in de bevolking die te beperkt zijn om homosexualiteit en homo's te accepteren. Maar goed, vraag is of je dat geheel kan uitsluiten. Er zijn ook mensen die denken dat ze 'beter' zijn dan buitenlanders om één of andere duistere reden. Desondanks denk dat je als homo zijnde nauwelijks een betere plek kan bedenken dan Nederland. In de meeste andere landen buiten Noord-West Europa is homosexualiteit nauwelijks of gewoon niet geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de meerderheid wel.

Homosexuele uitspattingen niet. Maar dat geldt ook voor andere extreme dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind jij homosexualiteit iets extreems?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dingen als gay-pride wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet lezen wat ik schrijf, Homosexuele uitspattingen lijkt me duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben blij met je duidelijke reactie; valt me vaker op dat sommige mensen niet goed lezen en dat daar dan weer niks van wordt ezegd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je onder 'homosexuele uitspattingen' verstaat. Als twee zoenende homo's een homosexuele uitspatting is, vind ik dat niet extreem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gedoe op parkeerplaatsen vind ik extreem. Bijv.
En je hebt natuurlijk "zoenen" en "zoenen".
Tot voor kort was dit grotendeels het geval.
Nu zien we de acceptatiegraad echter steeds verder afnemen naarmate de westerse maatschappij meer op zijn retour is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt.
Over het algemeen wel denk ik. Maar er is altijd een kleine groep die het verpest voor de anderen.

Ik accepteer het in ieder geval wel, ik vind het geen enkel probleem. Er zitten in mijn familie een paar lesbiennes, dus ik ben er ook wel mee opgegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Nickellya;

Nog lang niet door iedereen. Heel veel homofobie wordt niet geuit omdat dat niet politiek correct is. Waarom zijn er bijvoorbeeld nog steeds geen openlijk homosexuele topvoetballers? Heel veel van onze zogenaamde tolerantie en ruimdenkendheid is in de praktijk niet meer dan selectieve nonchalance en apathie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat wordt het niet... En het zal er niet beter op worden in deze maatschappij die van gedragsbeïnvloeding aan elkaar hangt... Dus er zullen individuen zijn die ervan overtuigd zijn dat homoseksualiteit via beïnvloeding aangepast kan worden... En dat dan werkt weer minder acceptatie in de hand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar als je ons land op dit gebied vergelijkt met veel andere landen, dan zijn we wel behoorlijk ver.

Helaas zijn veel zaken waar voor gevochten is en die bereikt zijn, in de laatste jaren weer afgekalfd. Dit komt doordat bepaalde groepen nieuwe Nederlanders homoseksualiteit weer veroordelen en afwijzen.
Jammer.

Gelukkig zijn er heel veel Nederlanders (ook nieuwe Nederlanders!) die homoseksualiteit volledig accepteren, en niet als 'anders' veroordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon NEE
Kort maar krachtig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, helaas niet.

Hoewel de overgrote meerderheid van dit land er gelukkig totaal geen probleem mee heeft, blijven er toch hardnekkige groepen die het nooit zullen accepteren.

Ik doel dan niet zozeer op de "nieuwe Nederlanders", maar denk dan meer aan de mensen die in de "bible-belt" wonen....