Ik las net de Beatrix ministers benoemd. Maar is dit alleen ceremonieel of heeft ze daadwerkelijk inspraak?

Wie besluit uiteindelijk welk persoon welke ministerspost krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Of Beatrix inspraak heeft? Is dat niet één van de geheimen van Paleis Noordeinde?

Antwoorden (2)

Ha, die Raven87;

De rol van Beatrix is ceremonieel, de regeringspartijen bepalen wie er op welke ministerspost komt. Beatrix kan formeel weigeren iemand te benoemen, maar dat zou leiden tot een bestuurscrisis en waarschijnlijk het einde van de monarchie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vorige antwoord is het officiële antwoord. De koningin kan heus wel aangeven aan de MP dat ze een bepaalde kandidaat liever niet heeft. Als de MP dat standpunt overneemt is het ZIJN standpunt.

Toegevoegd na 4 minuten:
In onderstaande link staat o.a. het volgende:
Weigeringen van de koningin om te tekenen zijn vooral naar buiten gekomen bij benoemingen. In 1956 hield Juliana de benoeming van oud-minister Beyen van Buitenlandse Zaken een jaar op vanwege de rol die deze gespeeld had in de crisis rond Greet Hofmans.