Is het in Nederland tijd om het kiesstelsel te herzien?

Hoe je ook denkt over de uitslag, (bijna) iedereen is het er over eens, dat welke coalitie gevormd zal worden, deze niet lang levensvatbaar zal zijn. Bij de volgende verkiezingen zal het waarschijnlijk niet heel anders zijn. Doordat we vier keer hebben mogen stemmen in acht jaar lijkt er ook wel een trend te zien te zijn.

Als je vindt dat het stelsel herzien moet worden, waarom vind je dat en hoe zou het er dan uit moeten gaan zien?

Als je niet vindt dat het stelsel herzien moet worden, waarom niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben het met je eens. Ons systeem is niet goed hanteerbaar met al die kleine partijen. In achterkamertjes wordt er een regeerakkoord gesmeden en er komen partijen aan het bewind die niet als winnaar zijn gekozen door het volk. Je zou veel beter een twee partijenstelsel kunnen hebben. Hierbij zullen de kleine partijen niet meer bestaan, maar nieuwe/kleine bewegingen zullen zich eerder bij een grote bestaande partij aansluiten en via deze partij invloed uitoefenen. Het gevolg is dat er bij een verkiezing grote duidelijkheid is omtrent de partijprogramma en weet je direct waar je aan toe bent als een partij de meerderheid behaald. Veel democratischer dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zijn de nuances die de kleine partijen nu in ons stelsel aanbrengen ook niet democratisch?
Als je overgaat nar een tweepartijenstelsel, kun je uitsluitend kiezen voor A of B, je bent het dan eens of oneens. Ik weet het niet hoor maar maakt die ruimte voor nuance ook niet een onderdeel uit van de democratie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen zijn die nuances een farce. De kleine partijen hebben welliswaar een stem in de kamer, maar de regering heeft nu eenmaal veel invloed op het beleid wat gemaakt wordt. Bovendien is iedere zetel in de kamer bezet een persoon die zelf mag stemmen, zelfs tegen de partijstandpunten. Het meest ondemocratische element in verkiezingen in Nederland is de fase waarin onderhandeld wordt over een regeerakkoord. Je bent nu als stemmer buiten spel gezet en hebt geen invloed meer, terwijl nu de afspraken worden gemaakt over de belangrijkste besluiten die zullen worden genomen. Het is veel eerlijker om je stem uit te brengen op een partij waarvan je weet wat deze gaat doen nadat de meerheid is behaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks ik niet weet of dit wel dé oplossing zal zijn, vind ik jouw antwoord toch het beste.
We zullen zien hoe het gaat lopen.

Andere antwoorden (4)

Nee. Ik vind van niet.

Als je het stelsel zou herzien, ga je je beweging in de richting van OF minder partijen in de regering, of zowieso minder partijen. Dan krijg je grotere stemblokken, waardoor je van coalitie regeringen af bent. Dit betekend dat je veel sneller zwalkende politiek gata krijgen. Een partij zet zijn/haar ideeen door, en zodra de volgende partij aan de macht komt, wordt de helft weer afgeschaft. Ik vind het een prettig idee dat er altijd continuiteit is, omdat er meestal wel een of twee regeringspartijen blijven zitten na de verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoogtijd, links en rechts, klaar.
Kosten een stuk lager en voor ieder een stuk doorzichtiger.
Het toestaan van bijvoorbeeld de partij voor de dieren, ondanks hun nobele gedachten, als je daar op stemt, dan neem je jezelf toch niet serieus. Landsbelang afwegen tegen dierenwelzijn, snap jij het nog? Ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind van wel. Mensen moeten kunnen kiezen tussen links en rechts. Als rechts wint, dan ook een rechtsse regering, wint links dan een linkse regering. Het Amerikaanse systeem dus waarin je ook de premier kiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel goed om een serieuze evaluatie van on kiesstelsel te doen!