Kunnen wij het "niet-slagen" van een politieke formatie, m.a.w. ik weiger om samen te werken, betitelen als werkweigering?

Als ik weiger te werken wordt ik ontslagen. De politiek heeft lang nodig om te formeren, maar ze worden wel doorbetaald, zonder dat ze hun daadwerkelijke taak verrichten!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het in ieder geval wel werkweigering, maar dat is geen antwoord op je vraag. Het ligt natuurlijk wat anders bij politici, tenminste dat vermoed ik, maar dat mogen ze van mij veranderen met enige spoed.

Het beste antwoord

Het enige wat je kan doen, is ze in een volgende verkiezing afstraffen door niet op hen te stemmen. Het is niet omdat ze niet tot een akkoord kunnen komen dat je het kan bestempelen als werkweigering.

Bovendien krijgen we niet alle informatie over de gesprekken. Het kan door uitlatingen van sommige mensen overkomen als 'weigeren samen te werken', maar het kan ook gewoon zijn dat er grote meningsverschillen zijn en dat de onderhandelingen mislukken op principiele zaken. Zo eist het CDA van de PVV een aantal cruciale en extreme standpunten te laten varen. Als de PVV dit weigert, dan heeft het CDA geen zin om in een regering te stappen. Ik beschouw het niet als werkweigering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wel! de regering zou juist moeten zijn: vvd met pvv met gedoogsteun van CDA. dát is wat de kiezer eigenlijk wilde nav de stemuitslag.... ik vind dat het draaikonten zijn en ik vind dat ze niet werkelijk serieus bezig zijn.... Het gaat ze niet werkelijk om de standpunten, maar om geen gezichtsverlies te lijden t.o.v. de media. *gedesillusioneerd zijn doet na elke verkiezingen* :-( ow well... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige die van de hele show iets kan winnen is de PVV. Ik denk oprecht dat CDA en PVV niet samen in een regering kunnen zitten omwille van principiele standpunten. Voorlopig heb ik het CDA niet op een dergelijk maneuver kunnen betrappen. Ik ben het ook niet eens als je zegt dat de kiezer 'PVV+CDA+VVD' gekozen heeft. De kiezer heeft enkel de dobbelstenen gegooid, en de politici moeten met die uitslag aan de slag. Gezichtsverlies, ja .. maar dat is net hun sport !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Krakkemik: 'de kiezer' bestaat niet, er zijn alleen individuele kiezers. En geen van die individuele kiezers heeft gestemd op een coalitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank voor je visie met ons te delen

Andere antwoorden (1)

Nee, niet per definitie. De mensen die rond de tafel zitten, zijn primair volksvertegenwoordigers. Dat betekent ook dat ze een verantwoordelijkheid hebben om hun kiezers zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Dat kan betekenen dat ze bepaalde standpunten niet opzij schuiven, omdat ze dan te ver afwijken van hun belofte aan de kiezers.