Er zijn veel maatschappijmodellen bedacht, die alle een beetje op elkaar lijken. Een belangrijk model is nog het corporatisme. Er wordt wel gezegd dat het Nederlandse poldermodel daar op lijkt. In dit model werken alle belangengroeperingen met elkaar samen om in overleg tot politiek beleid te komen door compromissen te sluiten. Het Italiaanse fascisme stamt daar ook vanaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In jouw rijtje passen ook bijvoorbeeld:
Feodalisme
Arristocratie
Oligarchie
en vast nog wel een boel historische maatschappijstructuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leuk model is door Ricardo Semler (Brazil) bedacht en in de praktijk gebracht. Het is gebaseerd op vreugde en liefde. Iedereen bepaalt wat en wanneer hij doet en bepaalt zelfs hoeveel hij wil verdienen+ als je maar oplevert volgens afspraak. Er is een democratische winstdeling, zodat iedereen feitelijk gelijkwaardig is.
Hij is er miljardair van geworden en de mensen die volgens zijn model werken hebben allemaal.

Toevallig was hij een paar weken terug bij het programma ´Tegenlicht´.

http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2013/februari/Semler-interview.html

Toegevoegd na 2 minuten:
viel een zinnetje weg. .... en de mensen die volgens zijn model werken hebben allemaal plezier en levensvreugde en zijn tevreden met wat iedereen verdient.