Niveau opleidingen of JSF?

Studenten halen het opleidingsniveau op hoge scholen en universiteiten omlaag omdat ze moeten bijspijkeren daar hun taal- en rekenvaardigheid te laag is als ze het VWO verlaten. Defensie wil JSF's omdat ze zo lekker mee kunnen draaien met de VS. Mag een land zijn toekomst laten versloffen omdat het militair boven zijn stand wil leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

wat dacht je dat er uitgegeven werd aan uitkeringen? afschaffen dan maar? of aan wegen? ook mee stoppen? Volgens mij heeft Plassterk al weer aardig in het putje van onderwijs gesort. Ze hoeven niet meer geld daar, ze moeten het eens beter in zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

He? Je hebt het welgeteld over nog geen miljard euro voor jachtvliegtuigen, die we helaas nog nodig hebben. Ik werk zelf op een universiteit, en merk duidelijk het tekort aan kennis dat studenten hebben. Maar geld is niet zo zeer het probleem, als wel de gekke verbreing bij het basisonderwijs, waar voor verdieping in de beta hoek niet meer mogelijk is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het niveau van de hbo en wo opleidingen hiermee omhoog gaat zijn wij misschien wel het land dat over een aantal decennia een nog beter gevechtsvliegtuig aanbieden dan de jsf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een vreemde vraag. Nu beschuldig je de regering ervan dat ze de JSF belangrijker vinden dan de kwaliteit van het onderwijs. Maar de regering geeft ook ontzaglijk veel geld uit aan uitkeringen, de opvang van asielzoekers, het subsidiëren van culturele instellingen, Europa etc. etc.
Waarom zeg je niet dat ze dáárop moeten bezuinigen zodat meer geld beschikbaar is voor onderwijs?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld is niet het probleem in het onderwijs.

En al zou dat wel zo zijn, dan zijn er nog honderd andere dingen waar je, afhankelijk van ideologie, op zou kunnen bezuinigen, en honderd wéér andere dingen waar je het bezuinigde geld aan uit zou kunnen willen geven.

De tegenstelling die je poneert, bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou leuk zijn als er ons leger niet nodig hadden maar er zijn genoeg landen (en groepen) die ons westen liever uitgeroeid willen zien. En defensie is toch iets dat je zelf moet verzorgen of wil je van de VS afhankelijk zijn? We hebben ons leger al heel lang niet defensief nodig gehad maar ga er niet van uit dat dit zo blijft.

Daarbij wordt er al enorm in onderwijs geïnvesteerd en is onderwijs al de grootste kostenpost voor onze regering. Probleem is alleen dat de laatste kabinetten ministers hebben gehad die bepalen wat het beste is voor ons onderwijsapparaat zonder daarbij te luisteren naar anderen. Een zekere staatssecretaris legde een paar jaar terug in een interview uit dat alle middelbare scholieren drama in hun pakket moesten hebben want "dat is zo leuk". Je haalt zo kostbare tijd weg bij andere vakken. Halverwege de jaren 90 las ik in de krant een stuk over dat de HBO's zich zo ergerden aan de te algemeen opgeleide havisten. De 6 a 7 vakken moesten tot 5 worden terug gedrongen zodat ze meer weten per vak en beter op het HBO zijn voorbereid. Dus een paar jaar later gaat het verplichte aantal examen vakken naar 13. Hoe zou het komen dat de aansluiting slechter werd. Het probleem is meer in organisatie veranderlijke regels en ministers die niet willen luisteren. Er gaat steeds meer geld zitten in bestuur en administratie bij onderwijsinstellingen door de alleen maar toenemende hoeveelheid regels. Dan weet je gewoon dat er minder geld besteed kan worden aan onderwijs.
En dan natuurlijk onderwijsinstellingen (vooral ROC's) die rustig klassen niet door laten gaan omdat ze het lokaal verhuurd want een ander meer betaalt (meegemaakt). Daarbij zie je dat veel scholen enorme onderhoudskosten zitten omdat ze geen vergunning krijgen voor een nieuw gebouw of renovatie vanwege 1 zeiksnor die bezwaar kan blijven maken.

De luchtvloot vervangen is per jaar niet eens enorm duur in vergelijking met wat er omgaat in onderwijs hier. Je hoort ook niemand over de nieuwe fregatten. Of denk je dat je die niks kosten?

Je kan argumenteren dan f-16's ook nog vliegen maar dat geld ook voor spitfires. Boten uit WOII drijven ook goed maar zijn nu nutteloos. Op gegeven moment is je materiaal aan vervanging toe. Je moet je soldaten, die nota bene voor jouw veiligheid hun leven wagen, wel met het beste materiaal op pad sturen. Dat is het MINSTE dat we kunnen doen als tegenprestatie om de risico's die ze namens ons land moeten lopen zo veel mogelijk te beperken.