Een woningbouwcorp.wil een al jaren geleden geïnstalleerde plateaulift cq stoeltjeslift vewijderen,zónder algemene instemming der huurders.Mag dit?

Het volgende feit doet zich voor: een woningbouwcorporatie wil een plateaulift wegens--volgens eigen zeggen-- te hoge onderhoudskosten verwijderen,in een portiek waar allemaal senioren (dus: 55 +-ers) woonachtig zijn.

De meesten,zónder hiervan dmv. een enquete naar gevraagd te zijn,willen dit echter liever niet (daar de meesten behoefte/gebruik hebben cq afhankelijk zijn van zo'n plateauliftje).

De woningbouwcorp. wenst echter dit (eenzijdig genomen) besluit kost wat kost ten uitvoer brengen.

Echter: mijn vraag is deze: druist dit niet in tegen het zgn. opgebouwde (dwz. door de jaren heen) * gewoonterecht* der huurders? En hoe zit het met het huurderscontract t.a.v. het gebruik van zo'n plateaulift?

En nog meer: wat t.a.v. het recht op inspraak?
Is de mogelijkheid aanwezig voor de betreffende bezwaarmakende huurders via juridische weg en/of via de gemeente hier tegen in te gaan?

Graag zou ik,namens anderen,hieromtrent een gedegen antwoord willen krijgen.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Iemands keuze om een specifieke woning in een bepaald complex te gaan huren, wordt mede bepaald door het voorzieningenniveau van de desbetreffende woning én van het complex waarin de woning zich bevindt. Als de verhuurder, zonder overleg met de huurders, eenzijdig besluit om het voorzieningenniveau omlaag te brengen, hoeven de huurders daar niet mee akkoord te gaan. Het complex biedt immers niet meer dezelfde voorzieningen die de huurders aangeboden kregen toen zij de huurovereenkomst aanvaardden.

Als een corporatie een woning met centrale verwarming aanbiedt, kan ze niet later besluiten om de cv-ketel maar weer te verwijderen "omdat het onderhoud te duur wordt". Hetzelfde geldt voor de gemeenschappelijke voorzieningen, zoals de plateaulift.

De corporatie mag zo'n lift dus niet verwijderen zonder instemming van de huurders. Dat is in strijd met de wet. Daarin is geregeld over welke onderwerpen de verhuurder met de huurders moet overleggen. Vrijwel alle corporaties hebben ervoor gezorgd dat in hun complexen bewonerscommissies en -verenigingen actief zijn. Waarom? Omdat de corporatie anders overleg moet voeren met de individuele huurders en dat is natuurlijk veel lastiger te realiseren.

Heeft dit complex geen bewonerscommissie? Lees in elk geval even in de bron wat er wettelijk geregeld is t.a.v. het overleg tussen huurders en verhuurder (artikel 5).

Als het goed is wordt het onderhoud van de plateaulift betaald uit de servicekosten. Kijk even goed in zowel het huurcontract als de servicekostenbegroting (of -afrekening) of de lift daarin met name wordt genoemd. Ook zal er misschien wel iets in het contract staan over de geboden voorzieningen.

Wel kan de corporatie de huurders extra onder druk zetten door de servicekosten flink te verhogen vanwege de gestegen de lift. Dat zou voor een meerderheid van de huurders een reden kunnen zijn om toch akkoord te gaan met sloop van de lift. Ik vind dat overigens een verkeerde insteek: het betekent dat de lift technisch ondeugdelijk is óf aan vervanging toe is.

Het beste kun je even contact opnemen met de Woonbond om te informeren welke weg je het beste kunt bewandelen: http://www.woonbond.nl/ Verder kun je bij corporatie aankondigen dat je niet instemt met sloop van de lift en overweegt om de Woonbond, Huurcommissie, de Rijdende Rechter en/of consumentenorganisaties (Radar, Kassa) in te schakelen. Dat is niet de meest vriendelijke benadering, maar het werkt vaak wél om serieus genomen te worden.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pieter 2011: Héél hartelijk bedankt voor dit heldere en nuchtere antwoord.Van mijn kant is dit iig een = sje waard,hoor.Ik wacht nog wel even of en zo ja er nog andere antwoorden en/of andere oplossingen aangedragen worden.Maar heel hartelijk dank hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
=sje is +sje...:-)
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik denk dat je het inderdaad "nuchter en zakelijk" moet bekijken: er wordt iets veranderd waardoor het gehuurde "niet meer dié voorzieningen biedt die er waren toen je de huurovereenkomst afsloot". De huurovereenkomst heeft niet alleen betrekking op de woning, maar ook op het complex en de voorzieningen die daar deel van uitmaken. Dat blijkt o.a. uit de servicekosten die je voor onderhoud betaalt. (Kijk even of die lift specifiek wordt genoemd, dat maakt je positie extra sterk). Het verwijderen van de lift betekent dat de verhuurder eenzijdig de aangegane overeenkomst verandert en dat mag natuurlijk niet zonder instemming van beide partijen. Het zou inderdaad leuk zijn als er nog anderen, wellicht vanuit een heel andere invalshoek, reageerden op je vraag. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Pieter, en ook een plusje van mij. Je schrijft dat je het leuk vindt als anderen ook via een antwoord reageren. Ik reageer alleen hier even, want je antwoord is prima. Het verbaast mij, dat een woningcorporatie dit soort plannen heeft, terwijl het beleid van de overheid nu juist is, om ouderen zo lang mogelijk in de gelegenheid te stellen om thuis te blijven wonen. Ik was pas op bezoek in een nieuw 2 hoog huurflat. Vanzelfsprekend een lift, maar ook alles zonder drempels, en ook alle deuren in de portieken (b.v. naar de galerijen) kun je openen met één druk op de knop. In het flat van de vraagsteller wonen 55+ ers en die worden ook 65 en 75+. Er komen dus op een gegeven moment ook rollators en scootmobielen. Zonder een lift kun je daar dan helemaal niet (meer) wonen. Het plan is dus gewoon idioot van de woningbouwvereniging. Mijn - misschien wat simpele - gedachte is, dat als de vraagsteller één telefoontje naar bouw- en woningtoezicht van de gemeente zou plegen, het probleem in één keer is opgelost. De gemeente zal de woningcorporatie dan vertellen dat dit echt niet kan.
Pieter2011
12 jaar geleden
Dankjewel Mesher! Ik ben het helemaal met je eens dat het een vreemd besluit is van die corporatie. Het grote pluspunt van wonen in een appartement is dat je geen trappen hoeft te lopen. Daarom vind je in meeste flatgebouwen geen plateauliften. Misschien vinden ze een nieuwe lift te duur of zijn ze bang voor ongelukken. Bouw- en Woningtoezicht gaat vooral over (bouwkundige) veiligheid, dus ik denk niet dat die iets doen. Misschien een politieke partij die zich inzet voor senioren of een raadscommissie? Maar eigenlijk moet die corporatie gewoon zelf tot het inzicht komen dat dit niet kan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de valreep: Ik heb nu vernomen van iemand die in het betreffende seniorenportiek woonachtig is,dat (zónder dat de bewoners hiervan op de hoogte zijn gesteld) de plannen schijnen te zijn,om ipv 55 + sers er voortaan 40+ sers toe te laten.
Met de notitie,dat dit een (nog) onbevestigd bericht is,naar ik heb begrepen. Bovendien wil de woningbouwcorporatie níet met een groep bewoners in discussie gaan over hun plannen om het liftje weg te halen,maar alléén individuele gesprekken zijn toegestaan. Dit is dus nieuwe info,die mij ter ore is gekomen: rijst dus nu weer een andere vraag,of dit dan zomaar mag cq kan? Hartelijke dank bij voorbaat,beste mensen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Dankjewel Kafka! @QuestionAndAnswer
Je toevoeging verandert, denk ik, weinig. Als het complex een bewonerscommissie heeft, is de corporatie wettelijk verplicht daarmee te overleggen. Als die er niet is, zijn ze vrij om te bepalen of ze met meerdere huurders tegelijk een gesprek willen aangaan of niet.
In het laatste geval kunnen de bewoners het beste zo snel mogelijk een bewonerscommissie oprichten. Een bewonerscommissie van vijf personen representeert alle huurders gezamenlijk en heeft dus (ook volgens de wet) meer invloed dan 10 of 15 individuele huurders!
Over de toewijzing van de woningen aan 40-plussers: ik heb geen idee of een corporatie dat zelf mag bepalen of dat de gemeente daar een stem in heeft. Maar dat is ook niet de kern van de zaak: die ligt bij de sloop van de plateaulift. Ik denk dat je daarover het beste de Woonbond of Huurcommissie kunt raadplegen. Succes!