Wat is het verschil tussen een voedselafdruk en een ecologische voetafdruk?

Ik las op voedingscentrum dat de gemiddelde Nederlander een voedselafdruk van 2,1 hectare heeft. De ecologische voetafdruk van Nederland is veel hoger, en nu vroeg ik mij dus af wat het verschil tussen een voedselafdruk en een ecologische voetafdruk nu precies is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (1)

De voedselvoetafdruk is dat gedeelte van de voetafdruk dat betrekking heeft op ons voedingspatroon. Hier gaat het om het ruimte- en energieverbruik dat de productie van het voedsel vraagt. Ook het doen van boodschappen, het bewaren en koken van voedsel en het afval dat wordt geproduceerd, worden meegenomen in de voedselvoetafdruk. Het handige aan de voedselvoetafdruk is dat alle aspecten van het voedingspatroon worden samengebracht in één maat die aangeeft welke druk iemands voedingswijze op het milieu uitoefent.
Waar een voetafdruk van 1,8 ha per persoon staat voor een duurzame levensstijl, staat een voedselvoetafdruk van 0,9 ha voor een duurzaam voedingspatroon.

De ecologische voetafdruk duidt aan welke impact jouw totale levensstijl heeft op het milieu.
Je kunt meten hoeveel ruimte nodig is voor de productie van wat we gebruiken en de opname van de CO2 die we uitstoten. Deze ruimte kan omgerekend worden naar de hoeveelheid productief land, in gha (mondiale hectare) gemeten.
Bij een eerlijke verdeling is per persoon wereldwijd 1,7 gha beschikbaar. Wereldwijd gebruiken we nu gemiddeld 2,6 gha per persoon. We vragen dus meer dan dat er is, omdat we hulpbronnen sneller verbruiken dan de aarde kan aanvullen en interen op haar reserves.

Je kunt hier je eigen voetafdruk berekenen:
http://calculators.ecolife.be/nl/calculator/bereken-je-ecologische-voetafdruk
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor het snelle antwoord!