waarom liegen mensen en verspreiden ze roddels?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor liegen zijn verschillende redenen, ze staan o.a. hier:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/118899-wat-is-de-reden-waarom-mensen-liegen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook voor verspreiden van roddels zijn verschillende redenen, zie:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/115192-roddelen-waarom-doen-we-het.html
Erna55
8 jaar geleden
Je stelt je vraag alsof iedereen altijd zou liegen en roddelen.
Er zijn mensen die dit doen, maar het is niet zo dat iedereen dat alsmaar doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leugentjes om bestwil zegt men vaak. Gemiddeld liegt men 7 keer per dag. Leugentjes zijn het smeermiddel van onze maatschappij.
Leugens die anderen kwetsen, zouden niet mogen bestaan, maar zijn er ook genoeg.
Roddelen is totaal iets anders. Mensen die veel roddelen hebben weinig zelfkennis en willen zich hiermee vaak beter voordoen dan anderen. Roddelen, tilt je als het ware, over je slachtoffers heen.

Antwoorden (2)

Dat doen mensen om het leven naar hun eigen hand te zetten. Zij willen iets, en manipuleren de boel om dat voor elkaar te krijgen. De ene doet dat in milde mate, de ander op een grove en beschadigende manier. Als mensen tegen je liegen, dan sta je kennelijk in de weg voor iets wat zij willen bereiken. Of soms liegen ze om via jou (je wordt dan gebruikt) iets aan een ander duidelijk te maken.
Het is onderzocht, dat elk mens meerdere keren per dag liegt, ook al wil je dat eigenlijk niet. Dus iedereen doet dat. @compris heeft de redenen voor liegen en roddelen al mooi beschreven in de reacties. Ook kan een reden zijn dat men niet echt de waarheid kan benoemen. Iedereen heeft een andere blik op een zaak. En soms blijven de feiten hetzelfde, maar je interpretatie wijzigt na een tijdje. Dus heb je eerder dus eigenlijk gelogen over iets, want je mening is later gewijzigd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat sommige mensen dit helaas als entertainment zien.
Ze hebben geen andere boeiende interesses of hobby's, en vinden het spannend om achter de rug om over anderen te praten en gekke verhalen te verzinnen om iemand te pesten.