Wat is de werkelijke oorzaak van de 'taalstrijd' in België?

Het gaat natuurlijk om veel meer dan dat!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik ben het eens met bovenstaande antwoorden.
Maar als aanvulling:
De Vlamingen hebben economisch ook 'last' van Wallonië.
Er is daar meer werkloosheid, meer criminaliteit, minder welvaart e.d. De economie van België is goed, maar zou nog beter zijn als Wallonië het net zo goed deed als Vlaanderen.
De Vlamingen hebben dus ook het gevoel (en het is ook wel een beetje zo) dat zij hard moeten werken, terwijl in Wallonië de meeste mensen zitten te 'profiteren' van uitkeringen, die dus voor een deel betaald worden door de Vlamingen. En ook andere zaken die van belastinggeld worden betaald, worden dus in feite voor een groter deel opgebracht door de Vlamingen.

En daarbij weigeren (veel, niet alle) Walen ook nog eens structureel om Nederlands te leren spreken, terwijl dat gewoon een officiële taal is van het land.
Vlamingen moeten op school Nederlands, Frans en Engels leren.
De Walen leren in principe alleen Frans en Engels (en dat laatste ook nog niet altijd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is wel heel ingewikkeld hoor. Lees maar hieronder.

In ieder geval, zoals ik het lees, zijn de diverse aanleidingen en oorzaken om in Belgie tot de taalstrijd te komen, zo complex, dat niemand het meer precies weet, maar dat de mensen een "gevoel"" hebben van eigenheid dat bij hun taal hoort. En ze voelen dat die eigenheid wordt aangetast als ze gebied verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ligt een groot deel 'oud zeer' aan ten grondslag.

Even heel simpel gesteld: De Walen hebben in het verleden de Vlamingen nogal onderdrukt. Nu zijn de Vlamingen nog steeds heel snel op hun teentjes getrapt als ze ergens iets van schijnbare onderdrukking door de Walen kunnen duiden. Ze voelen zich snel achtergesteld. Omgekeerd vinden de meeste Walen het maar belachelijk dat de Vlamingen zo moeilijk doen over de taalrechten.