Waarom wordt sneeuw gezien als goede reden om niet naar het werk / naar school te gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sneeuw is vaak niet de reden, maar de gevolgen ervan. Ik noem: - Gladheid - 4x zo veel files - Geen/weinig OV Door deze dingen word het onveiliger om erheen te gaan, als het kan dan moet je gewoon gaan, maar soms kan het niet of levert het onnodig risico op. In dat geval blijven mensen liever thuis. Zeker nu vlak voor de kerst, is die overweging vaak iets makkelijker. Persoonlijk voorbeeld: Student zonder rijbewijs, ik moet normaal gesproken een uur met de trein. Doordat de treinen niet rijden, kan ik niet naar de Universiteit. Daarom kan het een goede reden zijn.

Elk smoesje om eronder uit te komen is te proberen... Dat zie ik vooral... Men kan geen tegenslag meer aan, lijkt het wel... Als het niet normaal is, dan is het al een uitzondering en is er een uitzondering dan beroept men zich bij voorbaat al op overmacht... We kunnen nergens meer tegen...

Ik vind het geen goede reden om niet naar het werk/naar school te gaan. Ik vind het een heel sléchte reden voor platlegging van het OV. Maar dat ik dat vind, maakt niet dat de bus ineens rijdt. En als je afhankelijk bent van die bus, is de afwezigheid van die bus een goede reden om te overleggen met je baas.

Het gevaar voor ongelukken is stukken groter. Als je niet perse wegMOET, waarom zou je? (Ik ben overigens vandaag gewoon naar mijn werk gegaan... ;) )

Mensen die altijd in Nederland zijn gebleven zijn een beetje bang voor die 10 cm sneeuw. Daarbij weten veel landgenoten niet hoe ze met de situatie om moeten gaan en zien in de media hoe fout het kan aflopen, op de weg door dat laagje sneeuw. Daarbij willen veel mensen natuurlijk liever een dag vrij dan een dag werken. Ik kan me best wel voorstellen dat je op een stuk van (normaal) 30 minuten geen 2 uur wilt doen, maar het is nou eenmaal even niet anders. Kortom vertrek op tijd en laat maar alvast weten dat je later thuis bent ;)

Omdat men dan niet wil werken dat heet: geen mentaliteit!Je kunt beter later beginnen als helemaal niet.

Als je op je werk bent,en het sneeuwt zo exstreem,dan zijn de werkgevers vaak heel gemakkelijk door je eerder naar huis te sturen. Daarom accepteren zij vaak ook telaatkomen op het werk, maar misbruik ligt hier op de loer. Toegevoegd na 1 uur: Natuurlijk is het zo, als het openbaar vervoer eruit is dan is het overmacht.

Ik hoef maar 4 km naar mijn werk,maar vroeger als klein kind moesten we 4 km naar school en de sneeuw lag 50 cm hoog maar we werden gewoon naar school gestuurd lopend. En al zou het verder zijn naar mijn werk ik zou gewoon gaan ,dan maar eerder van huis.

Als ik niet een paar uur wil lopen, ben ik afhankelijk van het OV. Als deze dan niet tot het kantorenpark kom waar ik zijn moet (en ik heb het geprobeerd, maar zelfs de taxi's reden niet), dan kan ik niet naar het werk. Dat is geen goede reden, en dat is geen smoes. Dat is overmacht. En het kost me een verlofdag die ik liever op een ander moment had opgenomen, dus echt voor het plezier doe ik het niet.

Omdat het advies luidt:"ga niet de weg op" (als je niet hoeft), dat laatste hoor je door die eerste woorden dan al niet meer. De mentaliteit tegenwoordig is 'ik eerste dan de rest' en de rest.... ja daar hoort ook de baas bij ja. Pfffff, hij mag blij zijn dat je er de andere dagen wel gewoon bent.... tenzij je hoofdpijn hebt natuurlijk, of verkouden bent, dan ben je er ook niet..... Logisch toch? En ach, je hebt collega's als jij en ik, die wel gewoon gaan, dus jou zullen ze niet missen.....

Het is niet de sneeuw die een goede reden is, maar het OV dat plat ligt, dat maakt dat het onmogelijks is om te komen. Ik had een afspraak met mijn baas en andere collega's vandaag en ik was graag naar mijn werk gegaan, maar omdat het OV plat lag kón ik niet gaan. En mijn baas (die normaal op de motor komt) zelf ook niet.

Ik weet niet waar jij woont?maar ik woon in een klein dorpje,waar weinig verkeer rijdt en daardoor (ondanks veelvuldig strooien) de weg hier echt onbegaanbaar is.De bushalte is 7 kilometer verderop en nu beloop je de kans dat er geen bus komt. Mijn baas belde zelf op om te zeggen....waag het niet om je hierheen te begeven!

Ik ben van mening dat je het altijd eerst geprobeert moet hebben. Ik kan het niet maken om niet op mijn werk te verschijnen, ik werk in de zorg en heb zo dus mijn verantwoordelijkheden. Mijn partner wilde vanmorgen toch proberen om naar Begië te gaan met de auto. Helaas zat alles muurvast en heeft hij zich na anderhalf uur file maar huiswaarts gekeerd. Hij heeft het geprobeert maar in sommige gevallen kan het gewoon niet. Ik ben van mening dat je jezelf en anderen ook niet in gevaar moet brengen. Wanneer je niet echt de deur uit moet, blijf dan liever thuis.

In Nederland zijn we niet gewend om met dit soort weer te reizen. Het kan een smoes zijn maar ook dat mensen niet te durven rijden met dit weer. Angst kan je rij gedrag ook verkeerd beïnvloeden. Sommige blijven scheuren of er niks ligt en zijn ongelukken ook zo gebeurt. In landen waar vaker sneeuw ligt zijn ze hier veel beter bij voorbereid. Ik moet zeggen dat ik op me werk altijd met elektra kabels werk wat onder spanning staat maar dat vindt ik persoonlijk niet eng en wel met dit weer rijden. Als ik moest werken ging ik er wel door heen maar ben heel blij dat het bedrijf nu twee weken dicht is.

Ik ben het hele weekend gewoon van en naar mijn werk gegaan. 4 km half fietsend, half lopend, half klunend. Maar ik was er wel en netjes op tijd. Kwestie van eerder vertrekken en gewoon doorgaan. Niks niet afbellen. Maar ik kan me voorstellen dat als je te ver woont om te lopen en afhankelijk bent van het OV het toch wel erg lastig kan worden om naar je werk te komen. En ik moet eerlijk zeggen, op het moment dat het te gevaarlijk word, is je leven toch belangrijker dan je werk.

Ik ben leraar en zie dat driekwart van de studenten afwezig is als het gesneeuwd heeft. De studenten komen heus wel als er iets belangrijks is: een examen, een diploma-uitreiking, etc. Iedereen weet dat die dingen zo gaan, dus waarom zouden zelf dan nog gaan.

Omdat de sneeuw gisteren hier de wegen onbegaanbaar maakte. Daarom vond ik het vandaag een goede reden om het gevaar niet op te zoeken en heb ik ervoor gekozen om niet te gaan werken. Ik ga het risico niet lopen om muurvast te komen zitten met mijn auto, terwijl er niemand op me wacht en mijn baas met vakantie is. Eind van de week ga ik de uren gewoon inhalen zonder dat ik hoef te stressen op een spiegelgladde weg. Dus als je toch de uren kunt maken op een geschikter tijdstip dan is sneeuw en de daaropvolgende gevaarlijke gladde wegen een goede reden om niet te gaan.

Omdat kinderen dan een véél grotere kans hebben op verkeersongelukken. En wij Nederlanders zijn érg zuinig op onze kindren...

Bij glad weer moeten mensen zich even instellen op de ander soort rijstijl die dan nodig is. Bij ons ligt nog steeds ijzel onder de sneeuw. Of je profiel slibt dicht en dan ben je bij de ijslaag of je vermijd dat risico door de auto te laten staan. Niet iedereen kan zich dat echter permitteren. Wel word ik boos op mensen die zich met dit weer afmelden ivm gladheid maar dan wel naar de wintersport rijden. Dat valt niet te verdedigen. Wij hebben het zo geregeld, we combineren het rijden voor boodsvchappen doen ed., door met zo veel mogelijk mensen gebruik te maken van de auto die rijdt. Als je met 5 auto's en deze gladheid de weg op gaat, is het risico veel groter dan met een aurto waar 5 mensen in zitten. We gebruiken de meest geschikte auto en delen de kosten. Ook werd ik vandaag gebeld door een professional die een afspraak had en wel veel afstand reed, maar niet naar ons kon komen. We hebben eea, telefonisch doorgenomen. Ook maakt het uit in wat voor auto je rijdt, een Alto rijdt nogal anders dan een flinke SUV met winterbanden tijdens deze weersomstandigheden. Ten opzichte van je werk en maatschappelijke funcyie moet je pogen je werk onder alle omstandigheden zo goed mogelijk te doen. Moderne communicatiemiddelen kunnen dan goede diensten bewijzen. Risico vermijden door slim gebruik te maken van deze middelen is een goede zaak. Scheelt ook brandstof en CO2 Glij voorzichtig!!

Omdat we in een watjesland leven!

Omdat het in een enkel geval een goede reden IS. Die paar centimeter die we nu hebben en het tempo waarin het valt is het goed te doen, maar ik herinner me ook nog de enorme pakken sneeuw van november een jaar of vier geleden. De kinderen konden niet naar het noodgebouw omdat het dak daar op instorten stond, en niet naar het hoofdgebouw omdat de verwarming kapot was gevroren. Mijn man kon niet naar zijn werk want de bus reed niet, en ook de trein ging nergens heen. Fietsen was onmogelijk, want de fietspaden waren niet gestrooid. Ik heb zelfs bijna een wek lang lopend met de slee de boodschappen moeten doen. Diezelfde winter zijn er niet alleen mensen gestrand op weg naar hun werk, maar ook op weg naar huis. Verlaten auto's stonden midden in bergen sneeuw vast op kruisingen, op bedrijven, scholen en stations werd overnacht. We hebben de neiging het weer bij vlagen een beetje te onderschatten (en eerlijk is eerlijk ook te óverschatten), maar al onze moderne middeltjes staan ons maar matig ter beschikking als de natuur ECHT haar gang gaat. Als je dan ergens heen gaat dat niet strikt noodzakelijk is, neem je dus niet alleen een onverantwoord risico, maar belast je ook de (verkeers)chaos nog eens verder. Soms moeten we gewoon accepteren dat we niet oppermachtig zijn, en kunnen we alleen maar even toekijken. In Nederland gelukkig nooit meer dan een paar dagen. Maar misbruik ligt altijd op de loer. Natuurlijk zijn er mensen die liever in bed blijven liggen bij twee centimeter sneeuw. En waarom de bussen gisteren niet reden terwijl de wegen effen zwart en veilig waren (in tegenstelling tot eergisteren, toen ze nog WEL reden) is me ook een raadsel.

Het zijn gewoon smoesjes, het zou heel eg zijn als je niet meer na je school hoeft te gaan in de winter als het zo wee is.

Ik denk omdat die 1 keer per jaar voorkomt.

Er heerst meteen een paniek in NL, als het een paar CM gesneeuwt heeft, weeralarm!! verkeeralarm!! files..!! een grote bende, nergens op gerekend, geen winterbanden, geen antivries, lege accu's, OV die plat ligt... tja.. redenen genoeg.. als je nogal snel paniekerig bent of niet voorbereid bent op deze dingen. w.b. school, als het over de basisscholen gaat dan heet dat meer ijsvrij, zodat de kinderen lekker buiten kunnen spelen in die schaarse sneeuwpret die we in NL kennen.. leuk toch! maar het valt me op dat je toch steeds minder kinderen buiten ziet spelen in de sneeuw... toch de (spel) Computer generatie?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100