Wordt losgeld bij een gijzeling betaald door de nederlandse staat?

Van burger tot koningin, betaalt Nederland de eis van de gijzelaar? En bij wie ligt de grens? Denk aan een scenario als in de film 'Buried'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, de overheid doet geen uitbetalingen omtrent losgelden.
Dat geldt voor zowel een doorsnee burger als voor een diplomaat of leden van het koninklijk huis.
Eventuele onderhandelingen worden alleen maar gehouden om tijd te winnen voor een eventuele interventie.
Als het een doorsnee burger betreft en de familie of bedrijf overweegt zelfstandig een transactie dan zal deze gelden uit eigen bron moeten komen.

Voor dergelijke zaken zijn wel protocollen ontwikkeld, maar ook daar kan natuurlijk vanaf geweken worden.
Maar ga er maar vanuit dat de overheid niet tot betaling overgaat.