Omdat, in vergelijking met het schrijven van losse letters:
@ de pen minder vaak van het papier moet worden gehaald;
@ het sneller gaat dan het schrijven van losse letters;
@ het resultaat mooier is;
@ het een zeer oude traditie is.

Toegevoegd na 7 minuten:
@ Het leidt, door de verbindingen, tot goede woordbeelden.
Computoon
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus.
Alle oefeningen en taken die verbonden zijn met het schrijven, vooral de letters aaneenschrijven, zijn belangrijk voor het ontwikkelen van de fijne motoriek.
De ontwikkeling van de fijne motoriek is nodig om veel dagelijkse handelingen te kunnen verrichten. Het ontwikkelt de voorkeushand, de oog- en handcoördinatie. Veel vaardigheden waarbij de fijne motoriek belangrijk is, neem bv veters strikken, zorgen ervoor dat een kind zelfstandig veel handelingen kan verrichten.
Ook bij veel beroepen is een sterk ontwikkelde fijne motoriek belangrijk.

Toegevoegd na 12 minuten:
Fijne motoriek: 20 tips voor thuis
Wat kun je je kind laten doen om zijn fijne motoriek te ontwikkelen?

Tekenen, en natuurlijk: schrijven
Zelf tanden poetsen Zelf haren kammen.
Helpen in de keuken met tafeldekken, boontjes breken, flessen open- en dichtdraaien, beker drinken zelf inschenken, zelf brood smeren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bron draait het om(of jij heb het omgedraaid). Om te kunnen beginnen met schrijven is fijne motoriek van belang: Onder meer voor het schrijfonderwijs in groep 3 is het belangrijk dat de fijne motoriek van je kind goed ontwikkeld is. Dat betekent dat hij zijn vingers en handen goed kan inzetten om precieze werkjes te doen: knippen, prikken en kralen rijgen bijvoorbeeld. Spelenderwijs kun je je kind helpen zijn fijne motoriek verder te ontwikkelen. En ik zal niet zeggen dat schrijven niet die motoriek verbetert, maar ik haal nergens uit je bronnen dat aaneenschrijven dat beter zou doen dat niet aaneenschrijven. Je lijkt dus schrijven en aaneenschrijven hier met elkaar te verwarren, maar misschien lees ik iets over het hoofd in je bronnen. Of weet je dit buiten je bronnen om? En zo ja hoe dan en heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allebei de bronnen zeggen het exact andersom: Ook kunnen kinderen met een achterstand in de fijne motoriek problemen ondervinden met schrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@joandarc