Kan een grootmoeder bezoekrecht opeisen als zij mogelijk een gevaar vormt voor de kleinzoon/dochter?

Toegevoegd na 17 seconden:
Kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ze kan het opeisen maar ze zal dat recht niet zonder meer krijgen. Er moet wel iets meer bestaan dan alleen maar de afstamming in de vorm van een affectieve band. De rechter zal beslissen en als er een kans is op schade is de kans groot dat de eis afgewezen wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Grootouders hebben bezoekrecht ook zij dus.
Ze mag dus altijd bezoekrecht vragen aan de rechter, maar als er echt gevaar is, zal de rechter het weigeren.
De beslissing ligt bij de kinderrechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grootouders hebben niet per definitie bezoekrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En kinderrechters berechten kinderen die iets misdaan hebben en geen zaken betreffende bezoekrecht, voogdijschap en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weeral 4 x -.
Grootouders hebben wel bezoekrecht. Lees er de wet op na. Omgangsrecht voor de grootouders Vaak verliezen de grootouders contact met hun kleinkinderen bij de feitelij­ke scheiding of echtscheiding van hun zoon of dochter. Sinds de wet van 13 april 1995 kunnen de grootouders en met hen elke persoon die een bijzondere band met een kind heeft zich tot de jeugdrechtbank wenden om een omgangsrecht af te dwingen. Gij nu?? http://www.familie-recht.be/omgangsrecht/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, Evarist. Dat wil zeggen niet onder alle omstandigheden maar de rechter zal een afweging maken.
Nee, grootouders zijn geen partij. Enkel de ouders. Tenzij de grootouders voogdij hebben. Maar dat lees ik hier niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze heeft niet automatisch recht op bezoek recht tenzij ze het via de rechter speelt