Is 39 Meuro redelijk voor een nieuw gemeentehuis?

Stel 3 gemeentes gaan samen en laten voor 39 miljoen belasting euro's een nieuw gemeentehuis bouwen. Ligt dat binnen de beslissingsbevoegdheid van een burgemeester en hoe weet een belastingbetaler dat dit een redelijk bedrag is? Het lijkt me op het eerste gezicht buiten alle proporties en ik vraag me af of en zo ja hoe de burgemeester wordt gecontroleerd op dergelijke uitgaven.

extra: de gemeenteraad die zichzelf controleert noem ik geen controle. Ik doelde op controle van buiten de gemeente of liever; buiten de overheid.

extra2: men blijkt een norm te hebben gehanteerd per werkplek en dan blijkt het zoveel te mogen kosten, zeker als injectie in crisistijd.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (5)

Als het goed is, moet de gemeenteraad (ofwel de gekozen vertegenwoordigers van de burgers) zo'n uitgave goedkeuren.

De burgemeester/het college wordt dus inderdaad gecontroleerd. Hoe bekwaam de raadsleden zijn die de controle moeten uitvoeren, verschilt echter enorm van gemeente tot gemeente.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en er is geen budgetnorm voor? bijv. per inwoner/belastingbetaler?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Van het geld dat een gemeente binnenkrijgt bestaat er wel 'geoormerkt geld', dat aan een bepaald doel besteed moet worden, maar er is een groot deel van de begroting die een gemeente (college van burgemeesters en wethouders, vervolgens gecontroleerd en eventueel geamendeerd door de raad) zelf vast mag stellen.
Het ligt er natuurlijk aan hoe groot en functioneel dit bouwwerk is of dit binnen de proporties ligt. De gemeenteraad zal hierover waarschijnlijk tot een beslissing komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijns inziens vind ik dat absolute geldverspilling. Je hebt immers al drie andere gemeentehuizen.
Kies één van de drie uit als hoofdvestiging.
In mijn gemeente hebben ze ook een nieuw gemeentehuis gebouwd, 't is een gedrocht om te zien en als je er om heen wilt lopen, kun je beter een lunchpakket meenemen anders verhonger je onderweg.

Je bent er echter nog niet met het gemeentehuis alleen he, dan komt er nog een nieuw logo, dat direct overal op ingevoerd moet worden. Al het oude briefpapier moet de deur uit en zelfs het servies van een gemeente moet vernieuwd worden omdat je gasten toch niet uit een kopje van de oude gemeente kunt laten drinken...

Sorry, ik draaf door, heb me de afgelopen jaren al genoeg geërgerd aan bovenstaande...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kortzichtig heeft een naam. Alsof in één gemeentehuis de ruimte is voor 3 gemeenten. Daarkomt bij dat ze de oude 3 panden kunnen verkopen / herontwikkelen, wat veel geld opleverd.
Dat jij het nieuwe gemeente huis lelijk vind is jouw mening, en er werken nou eenmaal veel mensen bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je er vanuit gaat dat ze amper 2 jaar voor de samenvoeging allebei apart van elkaar al een nieuw, erg groot gemeentehuis hebben gebouwd... dan beschouw ik het als zonde van het geld. Er was ruimte genoeg (teveel zelfs) in de oude panden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
is er geen objectieve maatstaf voor wat het mag kosten? Ik denk aan operationele kosten, inclusief afschrijving?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook C4th mijn excusses, met die extra info ben ik het totaal met je eens.
@ grote smurf, een gemiddeld kantoor gebouw kost rond de 1100 euro per m2. give or take 100 euro.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is zonder gebruikers wensen, inrichting binnen wanden etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
men geeft als huisvestingskosten 4340 euro per werkplek per jaar op, zijnde 16% lager dan het landelijk gemiddelde (2006, bron NFC).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou volgens de NEN moet één werkplek ten minste 4 m2 zijn. Dus reken maar uit je m2 prijs. (1085) Houd wel rekening met het feit dat het uit 2006 komt dus tel er wat bij op.
Geld moet rollen, zeker in deze tijd. Denk eens waar al die miljoenen heen gaan? rechtstreeks weer de gemeente in. Zo houden we samen de economie draaiende.

en of het redelijk is? ligt er aan wat voor gebouw het wordt. Er bestaan wel gebouwen die dit geld zeker waard zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bouw van een gemeentehuis zorgt natuurlijk wel weer voor extra werkgelegenheid. Helemaal als ze het werk laten doen door aannemers uit de gemeente. De overgebleven grond en gemeentehuizen zouden ook verkocht of verhuurt kunnen worden wat weer een extra bron van inkomen is. Desalniettemin is 39 miljoen euro heel veel geld, ook voor een gemeentehuis... :)