Wat is beter voor je na je nachtdienst?

Als je bijvoorbeeld werkt van 23:00 tot 07:00 is het dan beter om gelijk naar bed te gaan of om te wachten en later naar bed te gaan.
En wat doe je met je eetpatroon??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is ook afhankelijk van of je huisgenoten/een gezin hebt en of je je daaraan aan wil passen. Werk je voor lang tijd 's nachts is het fijn een ritme te zoeken waarbij je samen warm kan eten bv met je gezin, of 's avonds toch nog een uurtje naar een verjaardag kan of een bakkie koffie kan gaan drinken bij de buren. mijn ervaring was dat op den duur je sociale leven toch wel op een lager pitje kwam te staan door de nachtdiensten. Wat het beste is, is waar jij je het lekkerst bij voelt, dan kan ontbijten zij als je thuiskomt, maar ook als je uit bed komt. Probeer wél drie gewone maaltijde te eten om 'snoep' buien te voorkomen 's nachts, neem voldoende gezonde tussendoortjes zoals fruit.

Doe wat je lichaam aangeeft. Ga slapen wanneer je moe bent, eet als je honger hebt. Luister naar je lichaam, dat is het beste voor je.

Amerikaans onderzoek wijst uit dat je met een paar kleine aanpassingen een stuk beter slaapt na een nachtdienst. Met wat lichttherapie en een zonnebril voorkom je het brakke gevoel van het te kort slapen. En dat zorgt ervoor dat je volgende nachtdienst meer alert bent, maar ook gemakkelijker kunt terugswitchen naar je normale slaapritme. Wie nachtdiensten draait komt in strijd met zijn eigen bioritme. Door het gebrek aan daglicht voel je je sneller slaperig en na de nachtdienst kun je vaak niet goed in slaap komen. Lichttherapie biedt uitkomst want het remt het slaaphormoon melatonine. Hierdoor voel je je ’s nachts minder slaperig en blijf je alert. Op weg naar huis kun je beter een donkere zonnebril opzetten om zo de lichttoevoer te beperken. Je lichaam maakt zich op die manier alvast klaar voor zijn eigen “nacht”. Een donkere slaapkamer en een vast slaapritme maken dat je sneller inslaapt. Door zo je melatoninespiegel op een natuurlijke manier te beïnvloeden, raakt je lichaam niet ontregelt. Na een aantal nachtdiensten switch je zo weer makkelijker terug naar je normale slaapritme. Slaapmiddelen zijn geen verstandige optie.

Bronnen:
http://www.lerenslapen.nl/page/2131/slapen...

Hoewel weinigen het doen,is het verstandig om na werktijd enige uren aan ontspanning te besteden en daarna pas te gaan slapen. Daardoor blijf je in ongeveer het zelfde ritme,als wanneer je dagdienst zou draaien. Ook het eetpatroon zou je daaraan moeten aanpassen,dus vrij kort na thuiskomst dineren enz.. Ben wel bang,dat je huisgenoten je geen gezelschap zullen houden.

Het is nooit goed om met een volle maag te gaan slapen, dus ga niet uitgebreid bunkeren als je 's morgens thuiskomt. Iets lichts, en dan lekker douchen/badderen, en gaan slapen. Als je opstaat,(als je 8 uur wilt slapen dus om een uur of 4) een goed brunch-achtig ontbijt eten, en je warme eten voordat je 's avond de deur uitgaat. In de nacht dan een brood-achtig gebeuren, met fruit, en als je dat lekker vindt, een salade. Even omschakelen, maar dan lukt het prima... Als je het fijner vindt om nog een paar uur op te blijven na je nachtdienst, moet je natuurlijk anders eten - maar dan komt vaak je warme eten in het gedrang. Tenzij je op je werk warm kunt eten. Over het slapen staat hierboven al van alles.

Ik heb 10 jaar in continudienst gewerkt,na een nachtdienst ging ik niet gelijk slapen keek wat televisie soms een paar kilometer hardlopen,wat eten en dan naar bed ik was s'morgens rond half acht thuis,ging rond 11 uur naar bed. Maar denk dat het voor iedereen anders is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100