De grenzen weer sluiten, hoe gaat dat praktisch in zijn werk?

De laatste dagen hoor je i.v.m. de vluchtelingenproblematiek weer veel over het eventueel opheffen van het Schengen-verdrag en het sluiten van de binnengrenzen in Europa.

Ik vraag me af hoe men het praktisch voor elkaar wil krijgen als Nederland de landgrenzen met België en Duitsland weer wil sluiten. Komt er dan een groot, lang hek met prikkeldraad langs de volledige lengte van de grens? Komen er weer grote controlepoortjes, bijvoorbeeld op de A16 bij Hazeldonk, met dagelijks lange files erachter? En als er geen fysiek hek langs de hele grens komt (wat ik me ook amper kan voorstellen), hoe zit het dan met de talloze kleine landweggetjes waarlangs je ook de grens over kunt, want dat zijn echt niet alleen maar die paar A-wegen en N-wegen die een grensovergang hebben; die houd je nog wel onder controle. En dan nog die speciale gevallen zoals Baarle-Nassau / Baarle-Hertog, hoe moet dat dan? En de internationale treinen? Alle treinen aan de grens stoppen en marechaussee erin, dat is toch niet te doen, zeker niet vanuit zakelijk oogpunt (tijd=geld)? Of moeten stations als Roosendaal, Arnhem en Rotterdam Centraal 'effe' zo'n grote dure afgesloten terminal krijgen zoals de Eurostar in Brussel-Zuid?

Hoe werkte dat alles überhaupt eigenlijk vóór Schengen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je voor Schengen de grens over wilde werd je gecontroleerd als je tenminste over een hoofdroute of doorgaande route reed. Wie de moeite nam om voor het bereiken van de grens af te slaan naar een dorpje kon vaak zonder enige bemoeienis van controleurs de grens oversteken. Wie het vliegtuig of de boot nam ontkwam niet aan controle en die controles zijn in een handomdraai weer in te voeren. Als men de oude grensovergangen weer met controleurs bemand blijft die zo lek als een mandje. Echt afsluiten kan je de grens inderdaad alleen door een groot hek of prikkeldraad neer te zetten en dat gebeurt heus niet. Dat geroep over herinvoering van grenscontroles is dan ook in de eerste plaats politiek gedreven. Toegevoegd na 1 minuut: bemant is met een t en wat ik voor vliegtuig en boot meldt geldt ook voor de trein.