De grenzen weer sluiten, hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
De laatste dagen hoor je i.v.m. de vluchtelingenproblematiek weer veel over het eventueel opheffen van het Schengen-verdrag en het sluiten van de binnengrenzen in Europa.
Ik vraag me af hoe men het praktisch voor elkaar wil krijgen als Nederland de landgrenzen met België en Duitsland weer wil sluiten. Komt er dan een groot, lang hek met prikkeldraad langs de volledige lengte van de grens? Komen er weer grote controlepoortjes, bijvoorbeeld op de A16 bij Hazeldonk, met dagelijks lange files erachter? En als er geen fysiek hek langs de hele grens komt (wat ik me ook amper kan voorstellen), hoe zit het dan met de talloze kleine landweggetjes waarlangs je ook de grens over kunt, want dat zijn echt niet alleen maar die paar A-wegen en N-wegen die een grensovergang hebben; die houd je nog wel onder controle. En dan nog die speciale gevallen zoals Baarle-Nassau / Baarle-Hertog, hoe moet dat dan? En de internationale treinen? Alle treinen aan de grens stoppen en marechaussee erin, dat is toch niet te doen, zeker niet vanuit zakelijk oogpunt (tijd=geld)? Of moeten stations als Roosendaal, Arnhem en Rotterdam Centraal 'effe' zo'n grote dure afgesloten terminal krijgen zoals de Eurostar in Brussel-Zuid?
Hoe werkte dat alles überhaupt eigenlijk vóór Schengen?