Waarvoor staat de leeuw in het teken van nederland?

De leeuw die ook in het logo van Rotterdam staat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ING postbank :-)
l heel vroeger was de leeuw een symbool van kracht en bescherming. Mensen waren erg onder de indruk van de uitstraling van de leeuw en vergeleken zich graag met het dier. In de Middeleeuwen ging de Duitse familie Nassau de leeuw als symbool in hun familiewapen gebruiken. Dit gebruik werd door meer families overgenomen.

Tijdens de opstand tegen de Spanjaarden werd de leeuw met een zwaard in zijn klauw het symbool van Holland en Zeeland. Ook de Republiek Nederland gebruikte de leeuw in het wapen. In zijn andere klauw droeg de leeuw nu zeven pijlen, voor iedere provincie één.

Het familiewapen met de leeuw is nog steeds het wapen van het Koninkrijk Nederland en van het Koninklijk huis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wapen_van_het_Koninkrijk_der_Nederlanden

de uitleg over de Nederlandse Leeuw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse leeuw is een symbool in de heraldiek. Al in de vroegste heraldische werken komen leeuwen, symbolen van kracht, voor op wapenschilden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland ziet eruit als een leeuw daarom mischien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep
De Nederlandse leeuw is een symbool in de heraldiek. Al in de vroegste heraldische werken komen leeuwen, symbolen van kracht, voor op wapenschilden. Tot op de dag van vandaag komen leeuwen in tientallen uitvoeringen en kleuren voor op wapenschilden van families, steden en landen. In veel van de Nederlandse wapens spelen leeuwen en belangrijke rol terwijl in Duitsland adelaars de voorkeur genoten.

In Nederland gebruikte Karel V sinds 1515 op het zegel dat hij voor zijn Nederlandse gebieden gebruikte een leeuw met een zwaard als helmteken. Sindsdien hebben de Spaanse en Oostenrijkse heersers over de Zuidelijke Nederlanden leeuwen in het wapen dat zij in deze gebieden gebruikten geplaatst. In andere landen die zij veroverd hadden gebruikten zij andere wapens en zegels.
In de Noordelijke Nederlanden, die zich in de Tachtigjarige Oorlog afscheidden en als Republiek der 7 Vereenigde Nederlanden een generaliteitsleeuw in hun wapen voerden, was deze leeuw meer dan 200 jaar lang het kenmerk van de unie.

Nederlanders in de 17e en 18e eeuw, die in het lezen van tekens en beelden geoefend waren, zagen de vele leeuwen van de Habsburgers, Brabant, Vlaanderen, Oranje, Nassau, de Staten Generaal, Holland, Zeeland, Friesland, Gelre, Overijssel en Limburg op poorten, documenten en vaandels en zullen de leeuw als het symbool van de overheid hebben gezien.
Een populaire vorm van cartografie was het tekenen van de gewesten in de vorm van een leeuw. Deze kaartvorm wordt een "Leo Belgicus" genoemd.
De leeuw in het Nederlandse rijkswapen is de leeuw van het Huis Nassau vermeerderd met de pijlenbundel en het zwaard van de oude generaliteitsleeuw.
Op de keerzijde van het kruis van de Orde van de Nederlandse Leeuw is de leeuw van het rijkswapen afgebeeld.

Wie in de 21e eeuw de vraag wil beantwoorden hoe een Nederlandse leeuw er precies uit ziet staat voor een probleem. Men kan aan de generaliteitsleeuw, één van de drie leeuwen in het rijkswapen of zelfs het beeldmerk van de KNVB denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
staat machtig Zeeland heeft ook een leeuw in het wapen. maar de adelaar van vs en Duitsland staat ook machtig.