Bij wie moet ik melden dat ik plek heb voor Syrische vluchtelingen in mijn huis?

8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Hulde. Geweldig initiatief in de tijd dat veel mensen alleen aan zichzelf denken. Plusje van mij.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij escape!
Antoni
8 jaar geleden
Om vluchtelingen te helpen hoef je ze net per se een plek in je huis aan te bieden. Je kan ook minder vergaande dingen doen, zoals bijvoorbeeld vluchtelingen bezoeken in een asielzoekerscentrum en ze praktische ondersteuning bieden bij de problemen die ze tegenkomen. De websites van onder meer Vluchtelingenwerk en het COA geven hierover meer informatie. Zie www.vluchtelingenwerk.nl en www.coa.nl.
paulus811
8 jaar geleden
Heel nobel en begrijpelijk, maar met de ellenlange procedures in Nederland kan het wel eens erg lang duren voordat men weer vertrekt. Onderschat niet wat je zegt. Ze zullen waarschijnlijk zelf willen koken, niet verkassen als jij een verjaardag hebt en je krijgt verantwoordelijkheden naar mensen toe die je niet kent en met een heel andere cultuur. Wat als je je na een week ergert? Wie gaat je dan helpen? En de optimist zal ongetwijfeld roepen dat er 'altijd wel redenen zijn om iets niet te doen', maar bezint eer ge begint en neem dit soort besluiten niet louter op basis van emotie.
Z512099
8 jaar geleden
@ escape : ik ben er zeker van dat de meesten onder ons niet alleen zichzelf denken, overigens is reactie van paulus811 het beste antwoord.
Antoni
8 jaar geleden
In mijn eerste reactie schreef ik: "Om vluchtelingen te helpen hoef je ze net per se een plek in je huis aan te bieden.". Daar moet staan: "Om vluchtelingen te helpen hoef je ze niet per se een plek in je huis aan te bieden.". Excuus voor de typfout.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel nobel van je! Het mogen toch ook wel niet-Syrische vluchtelingen zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duitse initiatiefnemers hebben een zeer populaire variant op Airbnb bedacht en zijn van plan dit initiatief uit te breiden buiten Duitsland. Hier een overzicht van initiatieven waar je eens kan informeren: http://www.volkskrant.nl/buitenland/zo-vangen-burgers-vluchtelingen-op~a4134141/

Het beste antwoord

Bij de Veelgestelde vragen op de website van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers https://www.coa.nl/nl/contact/veelgestelde-vragen staat het volgende:

"Veelgestelde vragen

Oproep Staatssecretaris Teeven september 2014

Kan ik asielzoekers in huis nemen?

De oproep van de Staatssecretaris gaat echter over grotere opvanglocaties en het versneld beschikbaar stellen van huurwoningen voor vergunninghouders. Het is nog niet zover dat mensen asielzoekers in huis hoeven te nemen.

Ik wil graag huisvesting aanbieden voor asielzoekers. Wat moet ik doen?

Betreft het woonhuizen voor 10 personen of kleine kantoren, dan heeft het COA er niets aan. Is het object geschikt voor meer dan 10 personen, dan adviseren wij u om een e-mail te sturen naar huisvesting@coa.nl(link sends e-mail). De volgende informatie is vereist:

- contactgegevens van het object;
- eigenaargegevens;
- tekeningen van het object (zoals situatietekeningen, plattegronden met de oppervlakte per ruimte);
- gegevens over de huidige functie en het bestemmingsplan.".

Actuelere informatie staat er (voorzover ik kan zien) niet op die website. Momenteel lijkt het er dus op dat het COA de opvang van vluchtelingen door particulieren niet wil stimuleren, simpelweg omdat het dit niet nodig vindt.

Het COA lijkt mij toch dé organisatie die jou hierbij het beste advies kan geven.
Antoni
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij vluchtelingenwerk of het COA maar die staan beide niet positief tegenover het in huis nemen van vluchtelingen. Ik heb diep respect voor je initiatief maar de deskundigen zijn het erover eens dat dit geen goede oplossing is. Vluchtelingen huisvesten is geen taak voor particulieren en ik vrees dat jij de impact ervan onderschat. Maar niettemin: diep respect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MaartenVerrips: weet jij ook waarom deskundigen het erover eens zijn dat het geen goede oplossing is? Omdat ze bij een Nederlander inwonen en dit hun weinig gevoel van privacy kan geven/geen eigen plek? Omdat de cultuurverschillen te groot zijn/taalprobleem? Omdat het slechts een tijdelijke situatie is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ligt er inderdaad een beetje aan hoe je gehuisvest bent ; iemand in je gezin opnemen is natuurlijk een heel ander verhaal dan een bijna zelfstandige woonruimte kunnen aanbieden met eventueel gebruik van en paar gemeenschappelijke ruimtes. In Duitsland loopt op dit moment een heel mooi gecrowdfunded project waarbij particulieren vluchtelingen (tijdelijk) in huis nemen.
http://www.metronieuws.nl/buitenland/2015/09/airbnb-voor-vluchtelingen-overweldigd-door-hulp En deze link is wellicht ook interessant voor je
http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/09/honderden-willen-gastgezin-zijn-voor-vluchteling Maar ik ben met Maarten eens dat je HEEL goed moet beseffen wat je doet en wat je opgeeft. Vooral als je een gezin met kinderen hebt kan de impact groter zijn dan je je realiseert. Het is geen visite. Als je een opvangplek in je woonplaats hebt , zijn er vaak veel meer dingen die je kunt doen. Misschien leg je persoonlijke contacten en kun je wellicht vervolgstappen zetten met iemand die je na een poosje een beetje "kent".