Mag het Rode kruis samenwerken met (Nederlanse) militairen in oorlogsgebieden?

Ik zag tijdens de Nijmeegse vierdaagse dat het Rode kruis samenwerkte met Nederlandse militairen in de EHBO posten.

Nu las ik over de 7 basisbeginselen van het Rode kruis met oa: neutraliteit en onpartijdigheid.

Ik vroeg me dus af hoe dit dan zit in oorlogsgebieden. Werkt het Rode kruis dan ook samen met (Nederlandse) militairen of wordt dat helemaal gescheiden gehouden? Als ze wel samenwerken, hoe zit het dan met die neutraliteit en onpartijdigheid?
En zit er nog verschil of ze mogen samenwerken tussen vredesmissies en vechtmissies van de militairen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de 4-daagse verzorgt het RK alle deelnemende soldaten, ook de buitenlandse...
ronron1212
8 jaar geleden
Het rode kruis kan overal ter wereld hulp bieden het is namelijk een internationale organisatie en niet alleen Nederlands dus.

Antwoorden (1)

Natuurlijk mag het Rode Kruis samenwerken met militaire autoriteiten zolang zij daardoor hun doel (het redden van levens en verzorgen van gewonden) kunnen nastreven. Was dit niet zo, dan zou het Rode Kruis in geen enkel oorlogsgebied actief kunnen zijn. In de tweede Wereldoorlog kreeg het Rode Kruis ook van de Duitse bezetters verlof om te helpen bij calamiteiten. Juist doordat het Rode Kruis geen militaire of politieke doelen heeft, wordt zij haast overal als hulpverlener geaccepteerd en krijgt zij vaak toegang waar andere organisaties worden geweigerd. Overigens zullen militaire autoriteiten niet snel toestemming geven om een echte gevechtszone binnen te gaan (dus een gebied waar op dat moment v9lop wordt gevochten) om de medewerkers van het Rode Kruis tegen zichzelf te beschermen. In Islamitische landen wordt dit werk gedaan door de organisatie Rode Halve Maan.

Zo heeft het Rode Kruis aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in Noord-Frankrijk zowel Geallieerde als Duitse zieken en gewonden verzorgd; er is daarnaar een onderzoek geweest omdat men vond dat het Franse Rode Kruis 'de vijand' niet hoorde te helpen. Mij lijkt juist dat (omdat men dit wel deed) hier de neutraliteit uit spreekt. Ook lieten de Duitsers toe dat via het Rode Kruis voedselpakketten werden uitgedeeld en afgeworpen in maart en april 1945, in en boven west-Nederland.