Wel of niet partnerpensioen opbouwen bij samenwonen?

Als je gaat samenwonen op basis van een samenlevingscontract, kan je elkaar aanwijzen als pensioenpartner. Als 1 iemand pensioen opbouwt, is het dan nuttig om de ander aan te wijzen als pensioenpartner? De ander bouwt immers niks op voor jou. Wat zijn de punten die er afgewogen kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Partnerpensioen houdt alleen in dat de aangewezen partner aanspraak heeft op jouw pensioen, NADAT je overleden bent. Heb je geen partner aangegeven, dan verdwijnt het naar de staat als jij er niet meer bent.
Tijdens jouw leven hoef je het dus niet te delen en niemand verplicht jou hiertoe...het is jouw ogebouwde pensioen en jij krijgt het zodra je de pensoioegerechtigde leeftijd bereikt hebt. UIteraard leven jullie er samen van als je een gezamenlijke huishouding voert, maar dat zou niet meer dan normaal zijn.

Geef jij jouw partner aan als partner waarmee je samenwoont, dan moet je wel bij de noraris een officieel 'samenlevingscontract ' laten maken, want alleen dit is rechtsgeldig en geeft ook haar zekerheid. De pensioensverzekering zal dit ook eisen. Ze moet dan ook geregistreerd staan als jouw partner om ervoor in aanmerking te komen. Dat zij geen pensioen heeft opgebouwd is dus gewoon pech..voor haar en voor jou als zij overlijdt. Het partnerpensioen is overigens in de meeste gevallen 70% van het oorspronkelijke pensioen.
amc