wat zijn de stappen om een eigen basisschool op te richten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Amadea
7 jaar geleden
Daar is geen stappenplan voor te geven. Je zult eerst een nieuwe onderwijsmethode moeten ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. Je kunt vanuit een bepaalde levensovertuiging een nieuwe basisschool oprichten. Maar dan moet je wel een bepaald aan tal ouders hebben dat met je mee wil doen met hun kinderen. Dat is de eerste stap, genoeg ouders vinden (en dus genoeg kinderen), en leerkrachten.. Daarna weet ik het zo niet. Wel dat het niet eenvoudig is en dat veel bestaande basisscholen het al moeilijk hebben met leerlingenaantallen.
Amadea
7 jaar geleden
Dat zal dan een nieuwe levensovertuiging moeten zijn. Want alle bestaande en erkende overtuigingen hebben al hun eigen scholen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, maar niet in alle regio's. Stel dat jij een islamitische school wil oprichten, of een vrije school, of een reformatorische school, dan mag dat als er binnen een bepaalde straal niet nog zo'n school is. Als je maar genoeg mensen het die dat ook willen.
Poet
7 jaar geleden
Samantha,bedoel je met een school één school(gebouw)? Of doel je met school op een nieuw type onderwijs (qua pedagogie/didactiek/geloof) waarvan er wellicht diverse scholen komen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel met school een gebouw.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan niet zomaar denik daar heb je een vergunning voor nodig maar wie toetst dat?

Antwoorden (1)

"Kan ik een particuliere school oprichten?

Iedereen mag in Nederland een school oprichten. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) moet de school erkennen. Zonder erkenning mag een school alleen les geven aan leerlingen die geen leerplicht hebben.

Erkenning particuliere school
Wilt u een particuliere school laten erkennen? Stuur dan binnen 4 weken na de oprichting van de school de statuten en reglementen aan OCW:

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Directie Voortgezet Onderwijs
IPC 2650
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag

De leerplichtambtenaar van uw gemeente onderzoekt daarna of de school aan de wettelijke eisen voldoet. Dit doet hij samen met de Inspectie van het Onderwijs.

Richt u een particuliere school op in het beroepsonderwijs, volwassenenonderwijs of in het hoger onderwijs? Dan heeft u geen erkenning door de minister nodig.

Financiering particuliere scholen
Particuliere scholen krijgen geen geld van de overheid. Ouders of anderen (bijvoorbeeld bedrijven) moeten de kosten betalen. De schoolkosten zijn daardoor hoger dan op openbare of bijzondere scholen. (...)"

Geen stappenplan maar de erkenning door het Ministerie van OCW is wezenlijk voor het kunnen starten van een basisschool.
Computoon