hebben de meeste mensen meer vertrouwen in.....

het internet dan specialisten ?
bvb als je ergens pijn hebt. lijkt het wel of de mensen eerst het internet gaan afzoeken dan naar een dokter of huisarts te gaan

je ziet wel heel erg veel vragen die beginnen met "wat te doen bij ..... "

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (11)

Internet is gewoon een makkelijk medium waar veel mensen toegang tot hebben. Vragen stellen op internet kan ook anoniem, dus als je een aandoening hebt die schaamte opwekt kies je eerst internet de makkelijke én anonieme weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen dokteren graag zelf tegenwoordig! Slim is het niet, maar wel makkelijk! De drempel om naar een arts te gaan ligt toch vele malen hoger als zelf eens op onderzoek uit te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vaak zeker niet het vertrouwen maar gewoon gemakzucht. Als je er met een paar klikken achter kan komen hoe je van die vervelende jeuk af kunt komen is dat fijner dan een afspraak maken bij de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt haast wel,of het is zo dat mensen graag te koop lopen met hun kwalen! Als je een medisch probleem hebt,hoor je naar een arts te gaan en niet op het net te vragen. Hier zitten alleen maar leken,die hoe goed bedoeld ook slechts lekenantwoorden kunnen geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten niet alleen leken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is natuurlijk ook mogelijk,dat er onder de GVers een medicus zit,maar dan ga je toch niet en plein publique een mening vragen lijkt mij.
maar als je hier naar de huisarts gaat vraagt hij ook als eerste wat denk je zelf dat je hebt
en dan is het wel makkelijk als je op internet al wat info hebt opgedaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voordat je een specialist kan raadplegen. moet je eerst naar de huisarts, dan pas naar de specialist.
het gros van de mensen doet dit ook wel, maar wil daarnaast eerst erg graag persoonlijke ervaringen horen, of tips van lotgenoten, zodat ze beslagen ten ijs komen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het internet is sneller
De specialist betrouwbaarder

Maar om het betrouwbare advies goed te kunnen verstaan gaan mensen vaak eerst bij het internet te rade. Zo weten ze beter welke vragen ze aan de specialist ze moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegenwoordig met 150 euro eigen risico(wat niet voor huisarts geldt) maar wel evt medicijnen,is het logisch dat mensen zelf gaan dokteren.
Ook is het anoniem,maar ook angst om iets ernstigs te hebben,schaamte,hol je ook niet zo hard naar reguliere arts,
Zelf denk ik ook dat mensen de hulp vraag hoge drempel vinden,kijken of je eerst kan zelf genezen met tips.eigenlijk een kwalijke zaak.
Maar ook beter dat mensen mondiger worden bij dokter.
het gaat 2 kanten op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel verstandig om eerst zelf te proberen om meer informatie te verzamelen. Onwetendheid creëert angst. Er zijn best medische problemen die je mbv bronnen op internet kunt oplossen. Artsen maken zelf ook gebruik van internet, bijvoorbeeld als ze iets willen weten over een tropische ziekte of een zeldzaam medicijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij lijkt i.v.m. de kosten, sommige artsen rekenen zelfs al voor een telefonisch consult.
aangezien je toch al voor je internet abbo-tje betaald kun je natuurlijk net zo goed zelf even checken wat je mankeert .
en of andere mensen het ook hebben en hoe zij dat hebben opgelost.
je kan daar desnoods heel de dag voor nemen.
Maar het vertrouwen.....dat ligt denk ik toch bij de artsen en specialisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn op zoek naar meerdere meningen en ervaringen en de specialist is maar 1 iemand die vertelt hoe hij/zij vindt dat het is of hoe hij het geleerd heeft.
Het kan geen kwaad om meerder invalshoeken te weten en daar uit te kiezen. Als het om fysieke of geestelijke klachten gaat, is het wel belangrijk dat je OOK je huisarts of de specialist waar je bij onder behandeling bent, raadpleegt. De dingen die jij dan op internet leest kun je als vraag aan de specialist stellen. BIjvoorbeeld: zou het zo kunnen dat dit ...... ook aan de hand kan zijn of dat ik ..... ook kan doen of krijgen. De specialsit is niet almachtig en zelf kritisch blijven is prima.