Weet iemand wat Srdjevdan is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.srdjevdan.org/index_en.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hele uitzoekerij maar wel weer iets helemaal nieuwd geleerd. Dus een goeie vraag ;-)

Het beste antwoord

Srdjevdan of Srdjecdan Slava is de Heiligendag van de heiligen Sergius en Bacchus von Syrie.

Het vereren van een zogenaamde familieheilige (waartoe deze twee, als koppel, behoren) is een Orthodox-Christelijke traditie, genaamd Slava (viering, gedenkdag, dankdag) . Het gebruik komt vooral voor in voormalig Joegoslavie en delen van Bulgarije (zeg maar de Balkan). Deze 'familieviering' komt in de plaats van de meer persoonlijke 'naamdag' die in andere (orthodox)katholieke streken gebruikelijk is. De familieheilige is heel belangrijk, omdat die de familie al generaties lang zou beschermen. Sinds ze christelijk zijn geworden zeg maar. Het is een gesloten familieviering.

Er is een organisatie met die naam die (genealogisch) onderzoek doet naar de familie(s) die deze heiligen als Beschermheilige hebben.