Kan iemand iets met ijn IBAN nummer en mijn naam?

Heb iets 'verkocht' op Marktplaats. Koper vroeg mijn IBAN nummer om het geld over te maken. Later wilde hij ook mijn naam en woonplaats weten.

Dit heb ik gegeven om het bedrag op mijn rekening te kunnen laten storten. Nu laat hij niets meer van zich horen.

Kan iemand, die iets kwaads in de zin heeft, iets met deze gegevens van mij?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat begrijp ik wrk132. Dat is ook niet mijn vraag. Mijn vraag was, of iemand iets met deze info zou kúnnen doen? Je hoort hier de laatste tijd de raarste verhalen over, vandaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar bovendien: Weet je hoe makkelijk het is om dingen op het Internet te bestellen dmv automatische incasso. Ik geef jou naam en IBAN op en laat het bezorgen op mijn adres. Helaas wordt dit maar al te vaak gedaan.

Het beste antwoord

Nee, dat kan geen kwaad. Op allerlei drukwerk van allerlei bedrijven vind je ook hun iban-nummer en adres. Denk je dat ze dat zouden doen als het kwaad kan?
Een creditcard-nummer is wél iets om niet "zomaar" op te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang je er ook je gebruikersnaam en wachtwoord bij hebt gegeven niet. En om geld over te maken heb je nu eenmaal naam +plaats +IBAN nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Ik heb nog nooit een plaats hoeven invullen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@peter2704
Daar kan de ander niets mee, behalve eventueel geld overmaken. Ik koop regelmatig iets op MP en krijg dan Naam en IBAN van de verkoper. Ik geef daarop mijn NAW gegevens. Ik maak over, de ander stuurt een pakje en klaar zijn we. Meer niet!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@bamibal
Vroeger moest je Naam en Woonplaats invullen bij overschrijvingen. Sinds kort [paar jaar] hoeft dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar weet je hoe makkelijk het is om dingen op het Internet te bestellen d.m.v. automatische incasso. Ik geef jou naam en IBAN op en laat het bezorgen op mijn adres. Helaas wordt dit maar al te vaak gedaan.
bamibal
8 jaar geleden
@jodokus52: Dat blijkt per bank verschillend te zijn. Bij de Rabobank hoeft dat al heel lang niet meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@bamibal: bij de ING was het jarenlang vereiste en nu sinds een paar jaar dus niet meer. Weet niet precies hoe lang, kan langer zijn dan ik dacht.