Welke ministeries van Nederland hebben de meeste macht?

Er bestond vroeger een stond 'kernteam' van belangrijke ministeries. Daar hoort sowieso financiën, binnenlandse zaken bij maar welke nog meer?
Wat zijn nou echt typische vrouwen ministeries, sowieso volksgezondheid en onderwijs maar mis ik er nog 1?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ministers die deel uitmaken van 'de zeshoek' hebben meer invloed op en informatie over financieel- en sociaal-economische aangelegenheden dan andere ministers. De 'zeshoek' is een overleg tussen de belangrijkste ministeries op financieel- en sociaal-economisch gebied.

"De 'zeshoek' bestaat uit de minister-president (die per definitie de minister van Algemene Zaken is, C), de minister van Financiën, de minister van Economische Zaken, de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport."

En uit andere bron blijkt dat dit 'gewilde' ministeries zijn:
* MINISTER-PRESIDENT -> MINISTERIE VAN ALGEMENE ZAKEN
* MINISTER VAN FINANCIËN
* BINNENLANDSE ZAKEN
* BUITENLANDSE ZAKEN

"De aanstaande premier zal in het algemeen worden geleverd door de grootste coalitiepartij in de Tweede Kamer. Vanwege de vergaande invloed op de besluitvorming (met name bij de verdeling van budgetten) en het overzicht van de overheidsfinanciën is Financiën vervolgens de belangrijkste te verdelen ministerspost.

Binnenlandse Zaken is voor de meeste partijen een aantrekkelijk ministerie vanwege de rol van de minister van Binnenlandse Zaken in het binnenlands bestuur (met name bij benoemingen van burgemeesters en Commissarissen van de Koningin) en het lidmaatschap van de 'zeshoek'. Het ministerschap van Buitenlandse Zaken is gewild in verband met het daaraan verbonden prestige.

Bij de verdere verdeling van de ministersposten speelt onder andere de machtsverdeling in de financieel-economische zeshoek, een overleg tussen de belangrijkste ministeries op financieel- en sociaal-economisch gebied, een grote rol. Ministers die hier deel van uitmaken hebben dus meer invloed op en informatie over financieel- en sociaal-economische aangelegenheden dan andere ministers.

Uiteraard wegen ook de mogelijkheden voor partijpolitieke profileringspunten dan wel afbreukrisico's op bepaalde ministeries mee, evenals persoonlijke voorkeuren of capaciteiten van kandidaat-bewindslieden. Om partijpolitiek evenwicht op belangrijke ministeries te creëren krijgen ministers van de ene partij op zo'n departement vaak gezelschap van een staatssecretaris van een andere partij."

De tijd van de typische 'damesdepartementen" is toch echt wel voorbij door de onderwerpen zo te combineren in een ministerie dat 'lichte' onderwerpen (welzijn en sport bijv.) gecombineerd worden met zwaardere (volksgezondheid)
Computoon