Wat zijn de oorzaken/redenen dat de Verenigde Staten konden uitgroeien tot de belangrijkste economische macht van de wereld ?

Er zijn toch werelddelen met een langere (economische) historie- b.v. Europa-. Waarom zijn die voorbij gestreefd?

(China is weliswaar sterk in opkomst maar ligt desondanks nog mijlenver achter de USA).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de USA wel een belangrijke economische macht, maar zeker niet de stabielste. De overheid heeft enorme schulden, 1,56 biljoen dollar tekort (10%) met een verviervoudigde stijging. De EU houdt standaard 3% aan als maximum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort vragen en antwoorden gaan mank aan niet eenduidigheid van de begrippen: Hebben wij het - bijvoorbeeld - over welzijn of over economische macht.
Zolang er geen eenduidigheid is kunnen wij uren lang langs elkaar heen schrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat ik had geschreven :" economische macht".
-0^0-

Het beste antwoord

DE VS was een van de weinige landen met een goed draaiende economie en lage werkloosheid na de tweedewereld oorlog. De VS heeft in de vorm van mashallhulp veel geld gepompt in europa om een handelpaertner te hebben. Door de koude oorlog hebben ze ook goede redenen gehad om geld te steken in het militaire apprataar, en zo ten koste van de staatsschuld een enorme 'rijkdom' opgebouwd. Zo werd het de belangrijkste economische macht.

China staat trouwens nog maar een paar jaar af van het overnemen vand e VS. Als exporteur, autofabrikant en nog een tiental indices zijn ze de VS al ruim voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een paar redenen:
1. de economie en de overheid waren/zijn flexibel
2. de mensen waren/zijn daadkrachtig en gemotiveerd
3. een volkomen kapitalistisch systeem, dat werkt nu eenmaal goed.
4. In dit systeem worden inspanningen beloond en niet gestrafd.

Na Amerika is Singapore ook een land met dezelfde omstandigheden, en dat land is in paar jaar gegroeid tot een inkomen per capita, dat ver boven Engeland en Nederland ligt.

Nederland heeft die eigenschappen niet en sukkelt gestaag achteruit. De mensen kiezen hier nu eenmaal voor.