Is dit pgb fraude?

Hallo
Ik ken iemand die krijgt een pgb budget, alleen die persoon gebruikt het niet om de zorg in te kopen die ze nodig heeft.
In plaats daarvan gebruikt ze het om lekker op vakantie te gaan en kleding enz.. terwijl ze op de verantwoordingsformulier hele andere dingen aan geeft over zorg die ze zogenaamd wel heeft ingekocht.
Is dit pgb fraude? En waar kan ik dit melden

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij het onjuist invullen van het verantwoordingsformulier is er sprake van fraude. Sinds dit jaar is er alleen geen sprake meer van verantwoording achteraf, maar wordt de besteding vóóraf gecontroleerd. Afhankelijk van de zorgwet (WMO, Jeugdwet, WLZ of Zorgverzekeringswet) is er sprake van een trekkingsrecht via de SVB of van het rechtstreeks achteraf betalen van zorgverlener(s) door de verstrekkende instantie. Er worden geen voorschotten meer aan de budgethouder betaald en er hoeven ook géén verantwoordingsformulieren achteraf te worden ingevuld. De situatie die je beschrijft, is dus niet meer actueel. Al kan er natuurlijk evengoed fraude worden gepleegd met declaraties en zorgbeschrijvingen die vooraf worden ingeleverd.

Mocht je een melding van fraude willen doen, dan moet je dat doen bij de instantie die het budget verstrekt. Dat hangt uiteraard af van het soort zorg dat iemand ontvangt. Als je voldoende kennis hebt van de situatie om te weten dat er sprake is van fraude en hoe eerder de verantwoording werd ingevuld, dan zou je moeten weten welke instantie aan deze persoon het PGB verstrekt. Weet je dit niet, dan moet je misschien je kennis van deze situatie en daarmee je positie heroverwegen.

Het is goed je te realiseren dat dingen anders kunnen zijn dan het lijkt. Soms wordt bijvoorbeeld een familielid ingehuurd om bepaalde zorg te verlenen. Een deel van het gezinsinkomen wordt dan geheel legaal verworven met de zorg voor één van de gezinsleden. In dat geval is het heel goed mogelijk dat een vakantie deels betaald wordt met geld dat verdiend is in de zorg - net zoals een thuiszorgmedewerker dit doet.

Daarnaast kan er sprake zijn van een verantwoordingsvrij bedrag, dat - de naam zegt het al - niet verantwoord hoeft te worden. De hoogte van het verantwoordingsvrije bedrag is afhankelijk van de hoogte van het PGB. Het is bedoeld voor de kosten van het beheren van het PGB (werving van zorgverleners, administratiekosten, etc.) maar het mag in principe ook voor andere zaken worden gebruikt.

Dus: onjuist invullen van verantwoording is fraude, maar deze vorm van fraude is niet meer mogelijk. Andere vormen wél, maar zorg er altijd voor dat je heel zeker weet hoe het in elkaar zit. Ben je zeker van je zaak, meld dan bij de verstrekkende instantie, met uiteraard zoveel mogelijk bewijzen. Maar kijk ook even hoe slim de fraudeur is: soms kun je met zekerheid zeggen dat iemand hoe dan ook snel door de mand gaat vallen. Wellicht is melden dan overbodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja in principe wel. tenzij het hele gezin op zn kop staat en ze toestemming hebben gekregen is het fraude. ik had altijd pgb maar ik heb het gebruikt om begeleiding te betalen. je kunt het het beste melden bij een speciaal pgb misbruik meldpunt: www.pgb-meldpunt.nl