hoeveel putdeksels zijn er in nederland?

Wij zijn erg benieuwd of er in Nederland meer putdeksels, of inwoners zijn en hoeveel dit er dan zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je doelt op deksels van straatkolken (waardoor regenwater naar het riool kan stromen) en deksels van rioolputten. Ik neem aan dat doucheputdeksel niet meetellen.

Er zijn volgens Wikipedia 6 tot 7 miljoen straatkolken in Nederland dus evenzovele deksels daarvan.

Het aantal rioolputdesels vond ik niet op internet maar uit mijn brede ervaring met op Nederlandse straten verkeren durf ik te stellen dat er nog geen putdeksel ligt per 5 woningen. Dan neem ik ook in ogenschouw dat er een verschil is in aantal rioolputdeksels per woning in het buitengebied (waar veel rioolbuis nodig is per woning en dus relatief veel deksels) en verstedelijkte gebieden (waar woningen dicht opeen liggen en dus minder rioollengte per woning hebben).
Er zijn in Nederland 7,5 miljoen huishoudens. Enkelen hebben nog een 2e huis of vakantiehuis maar dat zal nog niet de helft zijn. Zo zijn ef dus nog geen 10 mln huizen in NL. En dus minder dan 1/5 × 10 mln = minder dan 2 mln rioolputdeksels.

Zo komen we op max 7 mln plus 2 mln = 9 miljoen.

Misschien moet je er nog een miljoen bij doen voor industrieterreinen. Dat zal iets aan de ruime kant zijn want als je bestemmingsplannen kijkt zie je dat het oppervlak bedrijventerreinen nog geen 10 procent van het oppervlak aan woongebied is en ze hebben bobendien een eenvoudiger rioolstelsel.

Zo kom je dus op minimaal 6 en max 10 miljoen deksels.

Daar we hier in NL met zijn 17 miljoenen wonen zijn er dus meer mensen dan putdeksels.

Toegevoegd na 6 dagen:
Nemen we de doucheputdeksels toch mee dan komen er ruim 10 mln putdeksels bij. Dan winnen de putdeksels het dus van de mensen :)

Toegevoegd na 6 dagen:
Correctie: dan winnen de putdeksels het waarschijnlijk van de mensen.