Wanneer is iets 'moeilijk' genoeg om mee te stoppen?

Je hoort wel 'als het moeilijk wordt stapt hij/zij op'.
Nu ben ik zelf ook weleens ergens mee gestopt als ik het te moeilijk vond worden. Een sport waar ik na veel inspanning slecht in bleef, een opleiding waar ik met veel studeren geen goede cijfers wist te halen, een baan die te stressvol was, een relatie met te veel ruzie, enzovoort.
Nu ik echter ouder wordt merk ik dat ik het niet vaak meer weet wanneer ergens mee te stoppen.

Hoe weet je of je er genoeg aan gedaan hebt om te weten dat het zinvol is om ergens mee te stoppen en hoe weet je wanneer je nog moet doorzetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (6)

Als de lol er af is, het beoogde doel vrijwel zeker niet bereikt gaat worden of er te veel niet ter zake doende zaken bij komen kijken die niets meer te maken hebben met de kernactiviteit. Dat zijn momenten waarop je kunt overwegen ergens mee te stoppen, of dat nu een hobby, werk, of iets persoonlijks is.
Wanneer er nog aanknopingspunten zijn dat het nog nut heeft of beter wordt, zet je nog even door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is persoonsafhankelijk denk ik.

Ik merkte niet wanneer ik 'teveel' deed. Ik merk het nu nog steeds niet, maar doordat ik een burn-out heb gehad, ben ik denk ik heel gevoelig geworden. Wanneer ik nu 's ochtends opsta en moet huilen, dan weet ik dat ik die dag vrij van werk moet pakken, omdat het dan 'teveel' is geweest voor mij.

Toen ik klein was, was mij altijd verteld dat als je hard genoeg je best doet, dat je alles kan. Daardoor heb ik mijn eigen grenzen eigenlijk nooit verkend en wist ik dus niet wanneer iets teveel was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens iets echt helemaal af te maken. Dat geeft een enorme "boost''voor je zelfvertrouwen.Zoek iets waar je echt helemaal voor wilt gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor iedereen volkomen persoonlijk.
De ene haakt bij het minste of geringste af, de ander houdt het vol tot het bittere eind. Dit heeft lang niet altijd te maken met de hoeveelheid moed en kracht dat diegene in zich heeft.

Het komt immers ook vaak genoeg voor dat iemand te gauw met iets stopt en daar later spijt van krijgt, of te lang met iets doorgaat waardoor diegene er erg ziek door wordt.
Het gaat erom om de gulden middenweg te vinden.

Dit kun je doen door jezelf goed te kennen.
Je moet van jezelf weten hoe ver je geestelijk en lichamelijk kan gaan, en je moet de tekenen van lichaam en geest kunnen herkennen wanneer deze je vertellen dat je te ver gaat.

Tekenen kunnen zijn; ziekten en kwaaltjes die plotseling, vaak snel na elkaar, de kop opsteken. Het kan moeheid zijn waarmee je opstaat, al heb je genoeg geslapen.
Het kan opvliegendheid en chagerijnigheid zijn die je voorheen niet voelde, en ook stress en gespannenheid.
Je kunt er spierpijn en hoofdpijn van krijgen.
Je kunt veranderingen in je eetpatroon (bijvoorbeeld een gebrek aan eetlust), en je gedrag terugvinden ten opzichte van 'vroeger'.

Je lichaam zal het je altijd vertellen wanneer je ergens te ver in gaat. Het is belangrijk om goed te blijven luisteren en, als je deze tekenen herkent, eerst na te gaan of er iets aan je omstandigheden te veranderen valt waarmee je toch je doel kunt behalen, voordat je er daadwerkelijk mee stopt.

Bedenk dat vroegtijdig ergens mee stoppen voor je gezondheid, altijd beter is dan doorgaan tot je er doodziek van bent geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is te complex om er een eenduidig/eenvoudig antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij een echte doorzetter bent.
Je weet te goed wanneer je gestopt bent, en het was elke keer om de juiste reden.
Jij weet heel goed wanneer je met iets moet stoppen, het is dan wanneer het jou niets oplevert. Wanneer het je dus meer moeite kost dan dat het oplevert.
Wanneer jij nog redenen hebt om te blijven.. dan zijn ze er ook.
Dan heb je nog het gevoel dat het toch nog iets oplevert..
(hoop kan dat bv. heel sterk met je doen)

Wat goed is om te doen, is je voor te stellen dat WAT je ook doet: ER NIKS verandert.. zou je het dan nog doen?
Het antwoord wat je dan krijgt mag je van uitgaan is de enige weg die je waarlijk wilt!