De IRA was partij in de burgeroorlog die tussen 1969 en 1998 woedde in Noord Ierland. Kern van dat conflict was de tegenstelling tussen katholieken en protestanten. Dat conflict gaat terug tot de onafhankelijkheid van Ierland in 1921. Noord Ierland bleef buiten deze onafhankelijkheid, wat met name voor de katholieke minderheid in Noord Ierland moeilijk lag (Ierland is een katholiek land). Zij voelden zich achtergesteld bij de protestante meerderheid. De IRA begon daarom in 1969 een gewapende strijd tegen de Noord Ierse (= Britse) overheid en protestante milities.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De term burgeroorlog is wellicht ongelukkig maar verder nodig ik je van harte uit om een beter antwoord te geven,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het conflict in Noord Ierland vielen nationale en godsdienstige grenzen samen. Ik vraag me nog steeds af; was het primair een conflict tussen twee naties of tussen de aanhangers van twee verschillende godsdiensten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Samenvallende grenzen? Heb je daar een bron voor? Voor zover ik weet speelde het conflict zich af binnen de grenzen van Noord Ierland.