Waarom was Ruud Lubbers 12 jaar lang minister president?

Waarom was Ruud Lubbers 12 jaar lang minister president? En bijv Biesheuvel maar 2 jaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
over het algemeen wordt de minister geleverd door de grootste partij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, en het CDA was jarenlang de grootste partij.

Het beste antwoord

Het in 11972 gevormde kabinet Biesheuvel viel op 20 juli 1972. De ministers van DS'70 (Drees jr. en De Brauw) konden zich niet verenigen met het voorgestelde financieel-economische beleid.

In de kabinetten-Lubbers I en II werkte het CDA van Lubbers samen met de VVD. Een kabinetscrisis over het reiskostenforfait maakte aan deze samenwerking een einde aan Lubbers II.
In de verkiezingen van 1989 handhaafde het CDA zijn 54 zetels en bleef de grootste partij. De PvdA verloor drie zetels en de VVD vijf. Het CDA vormde vervolgens een coalitie met de PvdA van Wim Kok.

Toegevoegd na 3 minuten:
11972 = 1972

Toegevoegd na 8 minuten:
Op 3 mei 1989 kwam er een einde na bijna zeven jaar samenwerking tussen CDA en VVD aan het Kabinet Lubbers II.

http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2010/februari/Kabinetscrises-in-het-verleden.html

Toegevoegd na 46 minuten:
Ruud Lubbers was fractievoorzitter van het CDA en kwam in beeld doordat Dries van Agt (de Minister President van het Kabinet Van Agt 1977 tot 1982) na de verkiezingen in 1982 plotseling zijn vertrek aankondigde. Zo ontstond Kabinet Lubbers I.
Kabinet Lubbers II ontstond doordat de verkiezingscampagne die gevoerd werd in 1986 een goot succes werd dankzij de CDA-leuze:nk zij de CDA-leuze: “Laat Lubbers zijn karwei afmaken” .
Lubbers diende het ontslag van het Kabinet in wegens een dreigende kabinetscrisis.
Kabinet Lubbers III begon op 7 november 1989, de Minister President bood op 2 mei 1994 zijn ontslag aan, trad op 22 augustus 1994 af en stelde zich niet meer verkiesbaar. In die lange periode bleef het CDA de grootste partij.
Ruud Lubbers was in staat conflicten binnen het kabinet in de hand te houden. Hij voorkwam problemen door bij meningsverschillen altijd een compromis te vinden.