Naar wie gaat de rekening wanneer een ambulance voor je wordt geregeld, maar die bij aankomst niet nodig blijkt te zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Voorbeeld: iemand krijgt op straat een zware epileptische aanval. Een omstander weet niet (of: weet niet zeker) wat er aan de hand is, en belt 1-1-2. Die zorgen dat er een ambulance komt. Voordat de ambulance er is, is de epileptische aanval voorbij en staat de patiënt, nog wat dizzy maar verder in orde, op. De ambulance komt aan en constateert dat er niets aan de hand is. -- Bovenstaande is een realistisch voorbeeld waarin iedereen juist heeft gehandeld. --  Was het een goede beslissing 1-1-2 te bellen?
--  Ja. --  Was het goed dat 1-1-2 een ambulance stuurde?
--  Ja. --  Was de ambulance nodig?
--  Nee. Dat laatste weet je echter pas achteraf. De beslissing moet je juist vooraf nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed voorbeeld, Cryofiel. Zal in de praktijk ook dagelijks voorkomen. Ben daarom erg benieuwd hoe het zit.

Het beste antwoord

Als er door het ambulancepersoneel alleen medische handelingen ter plaatse worden verricht, volgt er helemaal geen rekening.

Alleen als de ambulance daadwerkelijk met de patiënt naar het ziekenhuis rijdt, dan wel. Zo'n spoedrit valt onder de basisverzekering. De rekening gaat naar de zorgverzekeraar en (als het eigen risico nog niet vol is) de patiënt betaalt het eigen risico.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar er waren natuurlijk wel kosten aan verbonden, als een ambulance komt, of er nu wel of niet medische handelingen worden verricht. Wie betaalt dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Computoon. Hoe weet je dit?
En ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van HeleneF!
Computoon
9 jaar geleden
Het is bijvoorbeeld hier te lezen: "Wie betaalt de rekening van de ambulance Alleen als u écht vervoerd bent per ambulance, volgt er een factuur voor ambulancezorg. Er zijn ook situaties waarin Ambulance Oost alleen medische handelingen verricht. Dan volgt er dus geen rekening. De zorgverzekeraars in Nederland betalen het ambulancevervoer. Als (verplicht) verzekerde merkt u meestal niets van deze rekening. Deze gaat rechtstreeks naar de verzekeraar. NB uiteraard is dit wel afhankelijk van het door u afgesloten pakket met uw verzekeraar en uw daarbij afgesproken eigen risico."
http://www.ambulanceoost.nl/nl/faq/veelgestelde-vragen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat zijn de kosten hiervan?
fisbel
9 jaar geleden
@Computoon:
En bij een vrijwillig gekozen eigen risico bijvoorbeeld € 500?
Ook kosteloos, als de ambulance alleen medische handelingen verricht?
fisbel
9 jaar geleden
Klopt. Googelend vond ik het antwoord op mijn hierboven gestelde vraag:
Ambulancezorg wordt betaald door de Nederlandse ziektekostenverzekeringen. Alleen wanneer u daadwerkelijk per ambulance vervoerd wordt, krijgt u een rekening. Voor het verlenen van eerste hulp ter plaatse ontvangt u geen rekening.
http://www.zorgsaam.org/algemeen/kosten-vervoer Conclusie:
Kosten voor de verzekerde worden dus alleen in rekening gebracht als de patiënt daadwerkelijk wordt vervoerd. Hierbij wordt eerst het eigen risico aangesproken en daarna, voor zover van toepassing, het vrijwillig gekozen eigen risico. Vervoer per ambulance kan dus maximaal € 375 + € 500 kosten.
Computoon
9 jaar geleden
Heb gelezen dat het ook al voorkomt dat mensen niet met de ambulance vervoerd willen worden vanwege dat eigen risico, hoewel de spoedrit medisch noodzakelijk is.
Erna55
9 jaar geleden
Iedereen is vrij om te bepalen wat zijn eigen gezondheid waard is.
Je mag noodzakelijke medische handelingen weigeren wanneer je daar helder genoeg voor bent.
Later niet zeuren dat je niet goed geholpen bent, natuurlijk.