Na de aanslag op Charlie Hebdo is er een gijzeling geweest in een joodse supermarkt door een man (een moslim) die de aanslagplegers bij Charlie Hebdo ook kende. Deze supermarkt is waarschijnlijk gekozen omdat deze joods was. In Israël wonen veel Joden: Israël heeft relatief de meeste Joden van alle landen in de wereld. Israël is al jarenlang in conflict met de Palestijnen (moslims) met name over het eigendom van land. De Palestijnen (moslims) voelen zich op allerlei manieren bedreigd, beroofd en vernederd door Israël. Het conflict tussen de Palestijnen (moslims) en Israël (voor het merendeel joods) wordt dus op deze manier ook buiten Israël uitgevochten.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Kleine toevoeging:
De vraagsteller doelt wellicht op allerhande wilde complottheorieën dat de Mossad achter de aanslag zou zitten om moslims in een kwaad daglicht te zetten. http://www.volkskrant.nl/dossier-aanslag-op-charlie-hebdo/de-complottheorieen-rondom-charlie-hebdo~a3830579/
Antoni
9 jaar geleden
Een aanvulling op mijn antwoord: Volgens Van Dale's woordenboek http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=jood&lang=nn is er een verschil tussen "joden" (zonder hoofdletter) (aanhangers van het jodendom) en "Joden" (met hoofdletter) (iedereen die behoort tot een volk dat oorspronkelijk in Palestina woonde en waarvan de leden over de wereld verspreid raakten, waarna een deel ervan zich opnieuw in het huidige Israël vestigde). Voor de essentie van mijn antwoord maakt dat verder overigens weinig uit. De beide groepen overlappen elkaar grotendeels.
Wat ik zo door de dag door via allerlei nieuwsbronnen en correspondenten opvang is er inderdaad een gerucht dat de Israëlische geheime dienst (Mossad) achter de aanslag op de Joodse supermarkt zou zitten, maar dat is weer zo'n complottheorie zoals je die altijd wel hoort als er een vreselijke aanslag is geweest. Er is geen enkel bewijs voor.

Veel aannemelijker is dat allerlei gefrustreerde Jihadisten die hebben meegevochten met Isis, de bombardementen en drone-aanvallen van de Westerse wereld hebben meegemaakt (vooral van Amerika, Groot Brittannië en Nederland) in zowel Irak als Syrië.

Dit zien die fanatieke en dus levensgevaarlijke idioten als een aanval op "hun" Islam en daardoor al dan niet opgejut door ronselaars of uit frustatie zien ze nu "het Westen" als hun grote vijand en zijn ze nu in oorlog met het Westen. En het is ook niet denkbeeldig dat Isis of Al qaida zelfmoordenaars onder die lui ronselt en dus naar Westerse landen stuurt.
9 jaar geleden
Eén van de belangrijkste redenen dat Arabische landen zo onverzoenlijk tegenover Israel staan is het gevoel van eenheid dat veel Arabieren hebben. Vroeger was dat vooral op Arabieren gericht. In de jaren 60 is er zelfs een poging gedaan om in het kader van dit streven twee Arabische landen (Egypte en Syrië) samen te voegen maar eindigde al na drie jaar. Tegenwoordig is het panarabisme niet meer erg invloedrijk en heeft het zijn positie verloren aan het panislamisme. Maar beide ideologieën leggen sterk de nadruk op eenheid tussen gelijkgestemden, met name in het Midden Oosten. De staat Israel, de enige niet-Arabische staat in het Midden Oosten, was en is zeer in strijd met dit gedachtengoed. Daarom moeten Israel en joden het zo vaak ontgelden in dit soort conflicten.