Wat zijn redenen voor een land om nationalistisch te worden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan je bijvoorbeeld nationalistisch worden omdat je bang bent dat andere landen jouw land willen veroveren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

de bevolking van een land is nog nooit in zijn geheel nationalistisch geworden. Er zijn - gelukkig - altijd een aantal mensen, die zich niet laten meezuigen in deze "gekte". Want een gekte is het, vergelijkbaar met een sekte of religie. Waarom laat men zich meesleuren in deze gekte? Bij voorbeeld uit angst voor z.g.slechtere tijden, of uit angst voor een vijand, of wat nog erger is: omdat de "leider" dat aangeeft, die dat nodig heeft om zijn positie te versterken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een land is niet nationalistisch. Mensen kunnen nationalistisch zijn. Als de meerderheid van de mensen in een land nationalistisch is, dan zullen de regeerders waarschijnlijk ook nationalistisch zijn.

Nationalisme houdt in, dat men het eigen land - in het bijzonder de inwoners die er van oudsher wonen- belangrijker vindt dan andere landen en hun inwoners. Het is eerder een vorm van 'superieur voelen' dan van 'angst'. Toch speelt angst ook een rol, angst voor vreemden (xenofobie) bijvoorbeeld. En angst voor verandering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toenemende misnoegdheid, egoisme. Ieder-voor-zich-mentaliteit.
Vaak is het gebaseerd op vreemdelingenhaat.
Als er genoeg mensen stemmen voor zulke partij komt er zulke regering en dan zitten we weer in 1934
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nationalisme, patriottisme en chauvinisme.

Welk vorm je ook neemt, de een is wat extremer dan de andere, voor mij blijft het “ophemelen” van je eigen land of zich superieur voelen aan anderen.

Nationalisme is meer het politieke vlak en wordt dus meestal ingegeven door politieke leiders. Niets nieuws onder de zon als je na de geschiedenis kijkt en we weten ook wat voor gevolgen het kan hebben (meestal niet positief)

Hoop dat we met elkaar wat geleerd hebben van de geschiedenis en dat we beseffen dat de uitvinding van landgrenzen de slechtste beslissing aller tijden is.
Je kan een heel volk niet verantwoordelijk stellen voor wat een koning, president, dictator of regering denkt en doet..

Ok, ik wil wel een klein beetje patriottisch zijn als het Nederlands elftal speelt. :)