Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onze gemeente heeft sinds een half jaar containers om plastic te verzamelen...?

Echter steeds zijn deze propvol en staat er al plastic naast. Containers worden elke dag geleegd volgens de gemeente. Gooien de mensen nu ontzettend veel plastic weg of zijn er te weinig containers. Zijn er mensen die dit probleem herkennen??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Plastic maakt een heel groot deel van ons afval uit, het inzamelen er van wordt erg onderschat door de gemeenten. Het Duitse systeem is sinds jaren al heel succesvol; gewoon terug brengen naar de winkel (Grüne Punkt), op het distributiecentrum wordt het dan samengeperst en verkocht als schroot-plastic aan de fabrikant. Zoals wij hier in Nederland afval scheiden kost het altijd geld, het levert nooit wat op. (behoudens voor het milieu natuurlijk)

"Der Grüne Punkt
Het logo van der Grüne Punkt is een bewijsje dat de producent heeft betaald voor de verwerking van de verpakking in de afvalfase. Voor de Nederlandse consument heeft dit logo geen waarde.

"Der Grüne Punkt maakt deel uit van het Duitse systeem, de Verpackungsverordnung. Die is sinds 1991 van kracht. Deze wet stelt dat de producent verantwoordelijk is voor de terugname van de verpakkingen om zijn producten. Intussen hebben vele andere Europese landen, waaronder België, Frankrijk, Griekenland, Luxemburg, Portugal, Spanje en Zweden, een soortgelijk systeem"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Plastic neemt veel plats in beslag. Hier, bij ons wordt plastic ingezameld in zakken. Het scheelt zo veel, dat ik mijn restafvalcontainer nu pas om de 4 weken vol heb, terwijl dat vroeger om de 2 weken was.
Dus, ja, er is veel plasticafval en het neemt veel plaats in beslag.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 het scheelt écht veel,dat merk ik ook!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier liggen maandelijks ook 6 volle plastic hero-zakken klaar... En de grijze bak gaat veel minder naar buiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij ook Loenie:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij ook Loenie:)
Het lijkt erop dat de mensen hun afval steeds beter scheiden.
Hier bij ons wordt met plastic zakken gewerkt,en het scheelt enorm veel ruimte in de afvalcontainer.
Iedere gemeente heeft de plicht om het plastic appart in te zamelen.
Ik zou het plastic er gewoon naast zetten in een zak.
Veel mensen maken de flessen en ander plastic niet plat als ze het wegdoen.
Dit scheelt ook aanzienlijk veel ruimte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eef, gemeenten mogen ook kiezen voor nascheiding. Daarbij worden de kunststof verpakkingen in een speciale scheidingsinstallatie uit het huishoudelijk restafval gehaald. Inwoners van die gemeenten hoeven de verpakkingen dus niet zelf te scheiden. Gemeenten zijn dus verplicht plastic apart te (laten) verwerken, maar niet verplicht om apart in te zamelen. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 tuurlijk joh! Khad het liefst net als in amerika overal zelf n kliko voor.
Die container zit VEEL te snel vol. Niet omdat er teveel plastic is of hij niet vaak genoeg geleegd zou worden, maar : hij staat niet in je eigen huis, dus waarom zou je moeite doen een beetje efficiënt te stapelen, te proppen en te vouwen als je het elke dag weg kunt brengen en er zelf niet meer tegenaan hoeft te kijken ?

Ik woon in Duitsland en moet het plastic afval gewoon thuis scheiden in een van mijn vele kliko’s. Overigens mag er in die zelfde bak ook aluminiumfolie, chipszakken, blikjes, van alles wat te recyclen is zeg maar. Omdat die bak maar eens per maand geleegd wordt, gooi je zo efficient mogelijk alles weg ; wat niet plat kan douw je vol met zakken, restjes, stukjes, velletjes etc. Dan heb ik aan die ene kliko meer dan genoeg voor een maand. (En naast de bio- en papierkliko’s, krijg ik de restkliko van 80 liter ECHT nooit vol. Hooguit half. )

Als het echter je eigen bak is en je wilt niet dat-ie halverwege de maand al uitpuilt, maak je netjes je zakken plat, vouwt doosjes in doosjes, trekt verpakkingen uit elkaar, propt flessen vol folie etcetera. Dan heb je aan die 240 literbak voor een normaal gezin in een maand ruim voldoende.

Waarbij ik wel wil aantekenen dat ik heb gemerkt dat je in Nederland ook veel meer plastic afval HEBT dan in Duitsland. Als je alleen al ziet hoe het vlees, de groente en fruit in Nederland verpakt worden. Je kunt er bijna niet omheen. Als ik alleen in Nederland mijn boodschappen zou doen, zou ik het vermoedelijk met die ene bak ook nauwelijks redden.

Maar dat de oranje bakken niet helemaal werken zoals bedoeld, is dus voornamelijk te wijten aan de enorme hoeveelheid overbodig plastic, maar ook een beetje een mentaliteitskwestie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van mij mogen ze dat hier in Nl ook wel doen,gewoon n kliko thuis,je wilt niet weten wat voor containers er overal staan.
Ja hier ook van die oranje containers, die constant propvol zitten. Bij elke supermarkt staan er twee, maar die zijn veel te klein. Ook de opening is te klein, waardoor je er teveel naast moet zetten (denk aan plastic bloempotten ed)

Maar ondanks dat blijf ik wel afval scheiden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op het franse platteland staan in dorpjes containers 5x5x5 met. Met nog geen 100 mensen is zo'n container in een week vol. Wij trappen onze flessen altijd helemaal plat en dan gaat er genoeg in. Maar het systeem is nog niet goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn mensen, die zeggen, dat het plastic probleem een aanzienlijk groter probleem is dan de opwarming van de aarde
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij neemt het plastic het allergrootste volume van ons afval in en zijn die bakken daarom zo snel vol. Er is vast al een slimme uitvinder die een handig systeem heeft bedacht om het allemaal aan te persen tot een stevig pak. Die oplossing zouden ze toe moeten passen op die containers; dat zou een heel stuk schelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing