Mag iemand met het syndroom van down meedoen aan de olympische spelen als hij goed genoeg is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Ja dat mag gewoon, er speelt nu bijvoorbeeld ook een lichamelijk gehandicapte mee in de reguliere olympische spelen (tafeltennister 1ste op de paralympics dacht ik). In de praktijk zal het niet snel voorkomen.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/paralympic-sport/8319385/London-2012-Olympics-Paralympian-cyclist-Sarah-Storey-on-the-right-track-to-make-history.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist antwoord. ALS iemand goed genoeg is in zijn/haar sport
en dus de normen en limieten haalt van het IOC
en ook van uit te zenden land, dan mag het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oscar Pistorius, de hardloper met twee kunstbenen,
die mocht eventueel meedoen, maar heeft de limieten net niet gehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is er ooit nog een discussie geweest of zijn protheses hem geen voordeel gaven ten opzicht van de niet gehandicapte deelnemers en hij op die grond niet uitgesloten zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, was een hele rel. Ze hebben toen gemeten of zijn afzet niet krachiger was dan van iemand zonder prothese.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook met dat nederlandse meisje, die kan geloof ik harder lopen dan zonder de protheses.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het idee dat je zin niet klopt Pelle. Als ze harder kan lopen zonder protheses, waarom heeft ze dan überhaupt protheses?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm ik moet beter nadenken over mijn reacties: harder lopen dan MENSEN zonder protheses ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@xibel dat probeerde ik dus al te zeggen: Dat klopt, was een hele rel. Ze hebben toen gemeten of zijn afzet niet krachiger was dan van iemand zonder prothese. Al de afzet van de prothese krachtiger had gebleken was het een hulpmiddel en was zijn prothese afgekeurd.

Andere antwoorden (2)

Dat denk ik niet. Iemand met het syndroom van Down is niet alleen geestelijk gehandicapt, maar ook lichamelijk. Het bekendste eigenschap is dat zij vooral een lichamelijke afwijking hebben (trisomie); op zichzelf zou dit niet het ernstigste zijn, ware het niet dat het veelal gepaard gaat met diverse medische afwijkingen, zoals hartafwijking, osteoporose of nog vele andere aandoeningen.

Daarnaast kan door hun (lichte tot zware) verstandelijke beperking een zware mentale en fysieke training niet plaatsvinden. Het schema zal toch aangepast moeten worden, waardoor zij, helaas of misschien juist gelukkig, aangewezen zijn op de Paralympics.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent denk ik in de war met mogelijk en mogen. Ik kan me niet voorstellen dat het IOC een regel heeft opgenomen die geestelijk gehandicapten uitsluit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad tomaat.
De vraag is:
Mag het als diegene goed genoeg is. De vraag is niet of het mogelijk is dat iemand met beperkingen het niveau zou kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, fout antwoord helaas.... de vraag is of ze mee mogen doen als ze lichamelijk goed genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mr. tomaat, nee ik was niet in de war hoor. Ik heb de vraag goed gelezen. Uiteraard zal er geen regel bestaat die bepaalde groepen mensen uitsluit. Dat zou politiek onjuist zijn. Dat uit zich ook in het klein, neem nou deze pagina: de realisten ons krijgen een minnetje, en mr tomaat laat met zijn sociaal wenselijke antwoord.... enfin je snapt het. ;-) Ik denk dat het niet reëel is dat iemand met het syndroom van Down toegelaten wordt, al was het om (al of niet terechte) angst voor medische complicaties. Daarom zei ik: ik denk het niet. Ik denk niet dat dit reëel is.
Wie wel en wie niet naar de Olympische Spelen gaat, hangt af van een ingewikkeld systeem van normen en limieten. De internationale sportbonden stellen vast aan welke norm - bijvoorbeeld tijd, afstand of plaats op een ranglijst - moet worden voldaan. De NOC*NSF past dat beleid in Nederland streng toe.

Iemand met het syndroom van Down heeft meestal behalve de verstandelijke beperking ook lichamelijke kwalen (waaronder vaak een hartkwaal). De kans dat een sporter onder hen aan de norm voldoet is feitelijk niet aanwezig. De Paralympische spelen bieden aan hen de mogelijkheid om op aangepast niveau aan wedstrijden deel te nemen. Meer daarover staat te lezen op http://nocnsf.nl/cms/showpage.aspx?id=4733

Toegevoegd na 3 uur:
Als de persoon dus aan de normen en limieten zou voldoen, dan mag ook iemand met het Downsyndroom meedoen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er niet om of het mogelijk is. Het gaat er om:
MAG het als diegene goed genoeg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overigens heb ik dezelfde hartafwijking als wat mensen met Down vaak hebben en ik mocht daar ook topsport mee doen.