wat mag je als ambtenaar in gfunctie doen als er agressie tegen je wordt gebruikt? mag je bijvoorbeeld terugslaan of schoppen?

is het ook verstandig om te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Iedereen mag zich proportioneel verweren tegen geweld, ambtenaar in functie of niet. Soms krijg ik de vraag of ik weleens een mep krijg ten gevolge van mijn medisch handelen. Tja, dat handelen doet soms pijn. Ik antwoord dan even gekscherend dat ik altijd terugmep. Een beetje oog-om-oog-tand-om-tand moet kunnen en aan de andere wang toekeren doe ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja je mag jezelf (als ambtenaar) verdedigen.

En natuurlijk is dit verstandig om te doen, je laat je toch niet slaan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag gaat niet over verdedigen (= afweren), maar over geweld terug gebruiken. En dat mag niet.
Ha, die Pupetje;

Een ambtenaar (en dan bedoel ik geen pliesies) mag hetzelfde doen als elke andere burger als hij met geweld tegen hem gericht te maken krijgt: beantwoorden met evenredig geweld. Dus geen pistool trekken als je een duw krijgt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ambtenaar mag in dat geval op een rood knopje onder de tafel in de gesprekskamer drukken. Hier reageert de beveiliging op en vaak zijn er afspraken met collega's om de minuten tot komst van de beveiliging veilig door te komen. Wél verdediging, niets terug doen....