Hoe kan het dat een ''aparte'' naam in het Nederlands echt niet kan maar in het engels heel leuk/normaal klinkt.?

In Amerkia kunnen ze er wat van ...: het geven van een aprte naam aan hun kroost: Apple, FifiTrixibell,Heavenly ,Blue Angel.....allemaal heel leuk en Apple in het engels vind ik helemaal leuk voor een kind...maar in Nederland je kind Appel noemen vind ik te ver gaan, waar de ligt de grens dan? En waarom klinkt dat in het Engels wel heel leuk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt in het Nederlands ook namen als Iris, Ster, Bloem, Roos, etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar dat KAN nog...maar je kind Appel noemen..of.. Hemels......is toch raar?
Cryofiel
14 jaar geleden
Merel, Mees, Iris, Roos, Madelief - maar Tulp of Ekster kan dan weer niet.

Antwoorden (7)

De grens ligt even bij de mensen die jij kent, ik ken iemand in Nederland die Harley Davidson als voornaam heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik ook niet te ver gaan Harley is een naam en Davidson ook..........maar Blauwe Engel.........s toch raar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is ook raar maar die ouders waren motorgek, een andere zoon van hun heeft ook een motornaam.
Een collega van mij heet Peer. Welliswaar een afgeleide van Peter, maar toch.....Peer.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha peer is ook een redelijk ''normale'' naam...peer mancini bijvoorbeeld
vind ik trouwens wel een leuke naam: Peer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peer is net als appel, wel een vrucht ha,ha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hardstikke leuke naam, komt in Brabant veel voor.
mijn nichtje heet heaven en dat vind ik leuk klinken hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon gewenning. Wanneer een bekend persoon zijn kind een aparte naam geeft, hoor je het opeens veel vaker om je heen.

Vlinder bijvoorbeeld. Was tien jaar geleden onmogelijk. Zo ook met Sterre, Jip, Puck, Bloem

Er zijn veel landen waar leuke, aparte namen voorkomen.
Regen, water, storm, rots enz.

Als je het vaak genoeg hoort, gaat het vanzelf leuk klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ons klinken al deze namen heel erg leuk, omdat wij Nederlands zijn, en deze namen dus buitenlands klinken.
Maar het is echt niet zo dat alle Amerikanen dit soort namen geweldig vinden klinken, want zij horen het in hun eigen taal, en dus heeft de naam gelijk een betekenis.

Overigens zijn de meeste namen die jij noemt gegeven door een Amerikaanse sterren/beroemdheden, die toch ook graag op hun manier willen blijven opvallen.

Namen geven blijft altijd iets heel persoonlijks. Ook hier zijn er mensen die hun kind Storm noemen of Tijger of iets dergelijks. Niet iedereen vindt dat mooi, maar er blijven altijd mensen die hun kind graag een naam geven die opvalt, of die je zelden hoort, zodat het kind iets unieks heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo was er een Amerikaan die zijn dochter Maastricht wilde noemen. Dat is daar kennelijk ook al gewoon. Chelsey en zo.
In het Engels....als ik erbij nadenk vind ik het net zo goed stom om een kind naar een stad of een streek te noemen, of een vrucht. Maar het is niet onze eigen taal, dus gaat het min of meer vaag langs je heen.
Er zijn in Nederland regels voor de naamgeving. Vast te vinden via Google, en we zijn daaraan natuurlijk ook gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf vind ik Engels mooier en eleganter klinken dan Nederlands.Misschien vind je dat zelf ook.Het zal misschien ook een kwestie van gewenning zijn.
We hebben trouwens wel Karel Appel:)