Wordt de sirene ook gebruikt wanneer we aangevallen worden?

Vroeger (tijdens de koude oorlog) was de sirene bedoeld om te waarschuwen voor een luchtaanval. De sirene nieuwe stijl (vanaf de jaren negentig) is bedoeld om te waarschuwen tegen een ramp, zoals een grote brand of gaslek, e.d.

Maar is die nog steeds bedoeld voor het oorspronkelijke doel, waarschuwen tegen een luchtaanval (bijv. met kernraketten), in het (hopelijk hypothetische) geval dat we in oorlog komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat denk je zelf.ik denk niet dat er een geluidswagen door de wijken gaat rijden als er snel een grote groep mensen gewaarschuwd moet worden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier worden denk ik de sirenes bedoeld aan hoge masten hangen en elke eerste maandag van de maand getest worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, Destroyer, die bedoel ik. Niet de sirenes op politieauto's, brandweerwagens en ambulances.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en niemand heeft in de gaten dat de test verkeerd wordt uitgevoerd. Als een sirene getest moet worden dan dient men eerst "veilig" te blazen, daarna "alarm" en dan "afsluiten" met veilig. Dat heeft men ook jaren zo gedaan. Daarna een aantal jaren stil getest en toen weer begonnen met luid te testen.

Alleen bij een ramp blaast men gelijk "alarm".

Het beste antwoord

De sirene is voor alles wat onder het begrip 'ramp' valt. Dat kan een plaatselijke maar ook een provinciale of nationale ramp zijn. (Bij een nationale ramp is de rampenzender Nederland 1 of Radio 1.)

Een aanval met kernraketten is natuurlijk ook een ramp maar of de sirene dan nog veel uitricht, is de grote vraag. Een groot aantal mensen zal na zo'n aanval op slag dood zijn en andere zullen op relatief korte termijn sterven als gevolg van radioactieve straling.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus volgens Computoon moeten ze die maar niet gebuiken, want: "Een groot aantal mensen zal na zo’n aanval op slag dood zijn en andere zullen op relatief korte termijn sterven als gevolg van radioactieve straling." Triest hoor, als je VOORAF al de mensen BEWUST de mogelijkheid wilt ontnemen om een schuilkelder op te zoeken! Van mij geen -, maar zeer bekrompen gedacht Computoon!
Computoon
9 jaar geleden
Nee, hoor, realistisch. Als een land wordt aangevallen met conventionele wapens dan kan een schuilkelder helpen je leven te redden. (Al zijn de wapens van nu niet vergelijkbaar met die uit de Tweede Wereldoorlog, dus de schuilkelder zal aan hogere eisen moeten voldoen). Zijn de aanvallen voorbij, dan kruip je uit de schulkelder en kom je in een, in meer of mindere mate, verwoeste omgeving terecht die weer geheel opgebouwd moet worden. Als een zog. strategisch kernwapen wordt ingezet wordt een groot gebied volledig verwoest. Eind 1945 waren als gevolg van de aanvallen op Hiroshima en Nagasaki circa 250.000 mensen om het leven gekomen. Als gevolg van stralingsziekte en kanker zijn er later nog honderdduizenden slachtoffers gevallen. De kernwapens van nu zijn nog een stuk krachtiger dan die twee bommen van toen. Als het al zou lukken een schuilkelder te vinden (veel te weinig plaats voor ruim 16 miljoen mensen, stel je ook de chaos voor die in zo'n situatie zou ontstaan) dan ontstaat het probleem als je de kelder verlaat: 'buiten' hangt een grote hoeveelheid radioactieve straling, en alle voedsel en drinkwater in de wijde omgeving is op slag onbruikbaar geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"sterven als gevolg van radioactieve straling" Dat is zoiets als: "sterven als gevolg van een beet van een zombie" Geen van beiden bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En probeer het eens niet zwart-wit te bekijken: zij die midden in de stad zitten die wordt aangevallen zijn dan misschien op slag dood. Maar dat wil niet zeggen dat de sirenes niet kunnen gebruikt worden voor de naburige gemeenten.
Computoon
9 jaar geleden
Sterven als gevolg van radioactieve straling bestaat zeker. Zoek maar eens op het begrip stralingsziekte. Begint met misselijkheid en kan binnen enkele weken tot de dood leiden. Toen in 1986 in Tsjernobyl in de Oekraïne een kernreactor ontplofte gold vervolgens voor de koeien hier een graasverbod en mocht geoogste bladgroente niet gebruikt worden voor consumptie. Ondanks dat we hier toch op kilometers afstand van de Oekraïne zitten. Als je al tijd hebt om op korte termijn een schuilkelder te vinden als kernwapens worden ingezet: je hebt er niet zo veel aan. Je zult toch die kelder uit moeten en dan... ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterven als gevolg van radioactieve straling kan niet. Net zoals zombies niet bestaan, bestaat radioactieve straling ook niet. Er bestaat namelijk letterlijk geen straling die straling rechtstreeks veroorzaakt. Het is in zulk geval de energierijke straling zelf die schadelijk is. Stralingsziekte bestaat wel maar wordt dus niet veroorzaakt door radioactieve straling. En in de naburige gemeenten een schuilkelder (of zelfs gewoon binnen blijven in de woning) heeft zeker zin bij een kernaanval of bij eenieder nucleaire ramp. Wanneer na zo'n 24 uur de grootste hoeveelheid radioactiviteit is gaan liggen kan begonnen worden met de evacuatie.