Wat is het verschil tussen een F- en G- cultuur?

Ik ben een verslag aan het maken voor maatschappijleer. Ik ben tot een onderdeel gekomen dat ik moet vertellen of ik meer iemand ben van de F- of G- cultuur. Maar ik weet niet wat het verschil tussen deze twee culturen is, en wat de kenmerken van deze twee culturen zijn. Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast bedankt! :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.8K

Antwoorden (2)

Op de onderstaande website staat precies uitgelegd wat beide inhouden. Lees het even door.

Waar het op neer komt in dat in de F cultuur precies duidelijk is wat wenselijk gedrag en onwenselijk gedrag is. In de G cultuur moet je zelf maar zien uit te vinden wat wel kan en wat niet kan.

Maar zoals ik al zei, lees het even op de website, die ik heb aangegeven in de bron. Daar wordt het duidelijker en uitgebreid uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een G cultuur dienen mensen in de eerste plaats de verantwoordelijkheid voor hun eigen daden te nemen. Mensen dienen hun eigen gedrag bij te sturen naarmate de maatschappij (of één individu ervan) op één of meerdere wijzen aangeeft dat één of meerdere gedragingen niet aanvaardbaar zijn.
Een G Cultuur wordt ook grofmazige cultuur genoemd.
Omdat er in een G cultuur algemene gedragsregels vooropgesteld worden.
De G cultuur wordt ook wel de ik-cultuur genoemd.

In een F cultuur hoor je als het ware binnen een groep en worden de groepsregels per individu aangeleerd zodat elk lid van de groep als het ware geconditioneerd wordt naar de regels van de groep. Hierdoor gaat elk lid zich automatisch aan deze regels houden zolang ze zich maar voldoende verbonden houden met leden van de groep.
Een F cultuur wordt ook fijnmazige cultuur genoemd.
Omdat er in een F cultuur meer gedetailleerde gedragsregels vooropgesteld worden.
De F cultuur wordt ook wel de wij-cultuur genoemd.

Er zijn aan beiden voor- en nadelen verbonden naargelang de ingesteldheid van het individu.

Bijvoorbeeld:
Wie geen sterke constructieve focus heeft zal makkelijker tot de positie van outlaw komen in een G-cultuur omdat die makkelijk beïnvloedbaar is door factoren die tot maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag leiden.
Wie een constructieve focus heeft die afwijkt van de algemeen maatschappelijk aanvaarde focus die voelt zich als een visje in het water in een G-cultuur omdat er in een G cultuur ruimte wordt gelaten voor 'nieuwe' geestverruimende input.

Wie nog niet in staat is om zichzelf een maatschappelijk aanvaardbaar gedrag aan te meten die kan in eerste instantie veel profijt ondervinden van een F cultuur omdat de regels ter aanvaarding er in jouw plaats bepaald worden, je hoeft ze in wezen maar blindelings te volgen om binnen de groep aanvaard te worden.
Wie uitgesproken meningen begint te vormen die afwijken van de basis structuur binnen een F cultuur die gaat zich gevangen beginnen voelen omdt zelfs construtief bedoelde veranderingen er vaak als een bedreiging op de bestaande orde worden ervaren.

Er zijn nog meer verschillen doch die zal je zelf wel ontdekken, het is tenslotte jouw taak om deze materie te begrijpen en er op jouw wijze verslag over te doen, toch?

Je kan meer interessante informatie vinden via bijgevoegde links.

Liefs en heel veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Wauw, heel duidelijk uitgelegd, dikke plus! Als ik een vraag mag stellen, om te kijken of ik het goed genoeg heb begrepen om deze (voor mij nieuwe) kennis toe te passen: Kun je stellen dat in een "opvoedkamp" voor jonge criminelen een F-cultuur wordt gehanteerd? En ook binnen de mafia, de Ndrangheta en de Yakuza? En geldt een G-cultuur in een kunstenaarskampement en binnen een club van geeks?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mahric, Bedankt voor de waardering ;-) @Cryofiel, Je zou in principe kunnen stellen dat in een 'opvoedkamp' voor jonge criminelen, de maffia enz. een F cultuur wordt gehanteerd.
Maar...
niets sluit uit dat er binnen de algemene omkadering van een F cultuur ook geëxperimenteerd wordt met de' normen' van een G cultuur.
Dan heb ik het in deze context eerder over opvoedkampen voor 'verdwaalde' jongeren dan over de maffia want van zodra deze overstappen naar een G cultuur is mijns inziens de term maffia niet langer van toepassing. Je zou kunnen stellen dat in geeks & kunstenaars middens de G-cultuur spontaan gehanteerd wordt. Vroeger kon je voor meerdere groeperingen meer uitgesproken zwart-wit vergelijken wat dit soort stramienen betreft, doch heden ten dage beseffen de 'gematigde leidinggevenden' bewuster dan ooit dat een té extreem toepassen van een bepaald gedrags-regime en/of het té extreem opleggen van bepaalde gedragscode bij teveel leden tot een ander ongewenst extreem gedrag gaat leiden. Hopelijk volstaat dit als antwoord op jouw vragen? Bedankt voor de dikke + ;-) Liefs en fijne werkweek nog!
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank voor je toelichting. En ja, ik realiseer me dat F en G niet altijd tot in het extreme worden doorgevoerd. Het ging mij bij mijn vraag puur om een controle of ik deze (voor mij nieuwe) kennis kon toepassen. Dank voor de bevestiging. En voor deze nieuwe kennis, want F- en G-cultuur kende ik nog niet. Doe mij trouwens maar een G-cultuur, daarin heb ik mij altijd als een vis in het water gevoeld. Iets teveel F-gehalte en ik haak af... PS. Nachtdienst gehad, of een slapeloos uurtje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om on topic te blijven.
Doe mij ook maar een G Cultuur.
Enne...
Binnen een G cultuur gelden er geen vaste slaap- en werktijden ;-) In het zuiden leeft men sowieso een ander ritme, tenminste als men zich aanpast of als het goed voelt om zich aan te passen aan het ritme van de zuiderse G Cultuur ;-)
Bovendien 'lopen' wij hier een uurtje achter op de Belgische en Nederlandse klok. Tot de volgende vraag alweer want voor deze vraag sluiten de lijnen binnen enkele uurtjes. Liefs, Fun en Succes gewenst!