Mag een werkgever je uit jouw functie´ halen´ op het moment dat jij ´ meerdere ´weken ziek ben geweest?

Het ziek geweest zijn is dan gerelateerd aan het werk.
Hier speelt de druk die ervaren wordt in die functie een rol.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik hoop voor je dat je lid bent van een vakbond, want de mensen van de vakbond kunnen je hier uitstekend mee helpen.
Ben je dat niet dan zou ik je adviseren lid te worden, misschien helpen je dan toch. Anders vraag de naam van een goede advocaat in het arbeidsrecht.

Anders ga je jezelf veel te veel in het slop werken. Ik begrijp dat je nu al tegen een burn-out?overwerktheid? aanzit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet zomaar lijkt mij, hoewel het mogelijk wel een logisch gevolg kan zijn afhankelijk van de functie en rede van ziekte. Daarnaast hangt t natuurlijk ook af van wat er in je contract staat, en je dus voor getekend hebt, hoewel dit hier vaak niet in opgenomen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet dat dan in overleg met jou. Als je zegt dat je ziek bent geworden van de werkdruk in deze functie, moet er eerst gekeken worden of die druk niet onevenredig groot is, of dat de functie gewoon niet zo goed bij je past. Maar hoe de regels daarvoor precies zijn, is mij niet bekend. Vraag het aan je bedrijfsarts of aan de vakbond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan een vrij gecompliceerde situatie zijn, het ligt er aan wat jij zelf wilt, en wat er in je contract/CAO staat. Maar onderstaande is over het algemeen wat de rechter zal zeggen.

1. Een werkgever haalt jouw uit jouw functie omdat je het niet aan kan, jij wilt dit niet.
Het kan dus wel omdat jij ziek wordt van jouw werk, echter moet je werkgever jou wel hetzelfde loon doorbetalen en mag pas na 2 jaar ziekte je contract gewijzigd worden. Dit komt omdat je een 2 jarige ontslagbescherming hebt bij arbeidsongeschiktheid. Het punt is dus ook dat je niet heel langdurig ziek bent geweest. Je bent trouwens wel verplicht dit te accepteren.

2. Jij wilt een andere functie omdat je het niet aankan. Je werkgever is nu verplicht je hiermee te helpen, omdat je ziek wordt en mee wilt werken om niet meer ziek te zijn. Dan zijn ze verplicht hieraan mee te werken, door je functie aan te passen of een andere functie aan te bieden. Is er geen andere functie beschikbaar dan zijn ze zelfs verplicht om die voor jou te creëren zodat je aan het werk kan blijven. Echter kan je dus ook in loon achteruit gaan, door het accepteren van een nieuwe functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker mag hij dat, want hij is uiteindelijk de baas.

Alleen....., de eventuele voor jou negatieve financiele consequenties, zijn vaak goed 'verzekerd' in de geldende CAO!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziekte heeft niks mee te maken. Je baas mag jou zo een andere functie geven. Je loon blijft het zelfde...