Wordt de eigenaar van een vrachtwagen beboet als er lading van de wagen gevallen is doordat het niet goed vast zat?

Dit gebeurt vaak en veroorzaakt lange files.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Dit gebeurt vaak en veroorzaakt lange files."
Bron?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron: de dagelijkse verkeersberichten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoor ze nooit vermelden dat er lading op de weg ligt OMDAT het niet goed vast zat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebeurt regelmatig, ik heb het zelf meegemaakt.

Het beste antwoord

Als een chauffeur zelf laadt en nalatig is in het deugdelijk vastzetten van de lading voordat hij gaat rijden en hij wordt tijdens de rit hierop gecontroleerd, dan krijgt de chauffeur daarvoor een (fikse) boete, ook al zou er nog niets mee gebeurd zijn.
Nalatigheid kan ook erin bestaan dat de chauffeur de lading wel vastzet maar met gebruikmaking van ondeugdelijk of versleten spanmateriaal of onvoldoende vastzet.

Verliest de chauffeur tijdens die rit zijn lading, dan wordt ook het transportbedrijf aangesproken waarvoor de chauffeur werkt, zeker als er schade en/of letsel aan derden bij betrokken is. Grond daarvoor is dat de werkgever mede aansprakelijk is voor de daden van diens personeel en moet zorgen voor deugdelijke materialen waarmee het personeel moet werken en voorzien van duidelijke instructies.

Niet altijd is de chauffeur aansprakelijk.
Ook de verlader heeft een verantwoordelijkheid in het deugdelijk vastzetten van de door hem geladen goederen. Vooral als het gevaarlijke stoffen betreffen, dan is de verlader geheel verantwoordelijk voor de deugdelijke belading en borging daarvan.
Daarom mogen chauffeurs van een dergelijke lading niet vertrekken voordat de verlader zijn toestemming geeft nadat hij zich heeft overtuigd dat alles volgens de regels is beladen en vastgezet.

Ook bij bedrijven waar het de chauffeur niet is toegestaan om tijdens het laden daarbij aanwezig te zijn ( en dat zijn er tegenwoordig steeds meer) ligt de verantwoordelijkheid van goede ladingzekering bij de verlader als de trailer of combinatie na belading door de verlader wordt verzegelt. De lading is dan niet meer toegankelijk voor de chauffeur zonder de zegels te breken, wat hij niet mag.
Evenmin kan hij dan nog controleren of de lading juist is vastgezet.
In die gevallen ligt de verantwoordelijkheid voor mogelijk ladingverlies tijdens de rit bij de verlader.

Bij een eventuele controle onderweg op ladingzekering van zo'n vrachtwagen, mag de controlerende ambtenaar de verzegeling wel verbreken. Blijkt dan dat de lading niet goed gezekerd is dan krijgt de verladende partij de (dubbele) boete en niet de chauffeur. De chauffeur moet dan alsnog de lading goed zekeren.
De controleur dient dan wel de verzegeling te herstellen met een ambtelijk zegel als alles in orde is en daarvan aantekening te maken op de vrachtdocumenten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitgebreid antwoord. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Nee, de chauffeur wordt dan beboet, omdat hij/zij verantwoordelijk is voor de lading.