hoe kom je (in België) te weten wanneer je mag stoppen met alimentatie betalen voor je kinderen?

Mijn vriend zit al véle jaren in een vechtscheiding. Er is één kind, waarvoor alimentatie betaald wordt door hem, maar die hij nooit ziet (vermoedelijk "ouderverstoting" door de moeder).
Volgend jaar wordt het kind 18 jaar.
Vaak reeds heeft mijn vriend gevraagd voor een afschrift van de schoolresultaten, maar het gerecht in Dendermonde volgt hem daar niet in.
Nu vragen wij ons af hoe wij te weten kunnen komen tot wanneer het kind in kwestie naar school gaat. Mijn vriend en zijn ex spreken niet meer tegen elkaar om één of andere reden, plus kan het blijkbaar ook niet via het gerecht. Hij betaalt met plezier alimentatie om het kind de kans te geven om te studeren etc., maar het is wat gek mocht hij alimentatie betalen als het kind een eigen inkomen heeft later.
Vermits de rechtbank hem niet volgt in zijn vraag naar schoolresultaten en er geen gesprekken meer zijn met zijn ex (ik laat in het midden wat hiervan de reden is), komen wij dus nooit te weten wanneer het recht op alimentatie zou vervallen.
En stel dat er blijvend geen bewijs geleverd wordt van studie en het kind ondertussen werkt of een uitkering krijgt, hoe lang moet men dan alimentatie blijven betalen in België? Is er een leeftijd (van het kind) waarop alimentatie betalen sowieso stopt bv.?

9 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ja, vind ik wel heeft vreemd dat je van de goedheid van iemand anders afhankelijk bent om de waarheid te achterhalen en niet kunt terugvallen op plaatselijke Overheid. Is de laatst bekende school niet te benaderen? Of het laatst bekende [school-]vriendje/vriendinnetje? Zijn de buren van de ex-vrouw niet te benaderen? díe achternaam moet toch bekend zijn bij de vader? tenzij hij er niet gewoond heeft natuurlijk, anders de buren van het vorige woonhuis van de ex-vrouw. [buurtkinderen zijn meestal het best geïnformeerd, naast nieuwe adressen ook de naam van een nieuwe school bijv.] Als niets gelukt is, is het dan misschien een idee om bij de belasting te informeren? Er zal toch betaald moeten worden? Hoe zit het met schoolgeld in België?
liveisgreat
9 jaar geleden
belastingen is misschien een idee, alhoewel met die privacy-wet, hm... in ieder geval is dat een neutrale instantie.
al de rest zou olie op het vuur gooien van de nog niet verwerkte scheiding (zelfs na 17 jaar uit elkaar (op initiatief van de ex)) en de hele tijd een royale alimentatie plus evenveel jaren "wraak" door het bezoekrecht van de vader te boycotten is de bittere pil nog niet verteerd blijkbaar. geen idee hoe dit komt, en wat er destijds gebeurd is en in feite doet het na al die jaren er ook niet meer toe, het geeft nu vooral een aantal praktische problemen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iets wat mij net te binnen schiet: waarom niet een "private detective", die veel meer "routes" of trucjes kent dan de gewone burger, er op af sturen? Het kost je iets, maar vast minder dan jarenlang teveel de alimentatie betalen... of "No Cure No Pay"!
liveisgreat
9 jaar geleden
ha mijn vriend is superzuinig maar idd... als het alternatief dan is om onterecht alimentatie te betalen zal bij hem misschien toch een belletje doen rinkelen als ik hem deze goede tip voorstel. We shall see...
Ik veronderstel dat het kind op dit moment nog schoolgaande is, en ook zal verder studeren, dus het is toch toekomstmuziek. Maar je weet maar nooit, en via de moeder zal hij het niet te weten komen....

Het beste antwoord

Onderhoudsgeld dient betaald zolang de schoolopleiding niet is voleind en er blijk wordt gegeven van voldoende studie-ijver). Bijkomend, zolang het kind niet beschikt over een inkomen of vervangingsinkomen.
Uw vriend stelt best de vraag opnieuw aan de rechtbank (best via een advocaat), voldoende gestaafd en met redenen omkleed. Hij kan zijn interesse uiten voor de schoolresultaten, maar ik begrijp uit uw vraag dat het hem ook te doen is om te weten of hij nog onderhoudsgeld dient te betalen of niet. Dus de vraagstelling dient uitgebreid met de vraag of de zoon een inkomen heeft of niet.
Het is jammer dat er geen positief gesprek meer mogelijk is tussen de ex-partners en er ook geen contact meer is met de zoon. Ook ivm dit laatste had (!) de man via de Jeugdrechter kenbaar kunnen maken dat de overeengekomen verblijfsregeling niet wordt gevolgd. (maar ja, nu hij 17,5 j oud loont dit niet meer.
U kan ook via mijn website www.ericdecorte.be en via de button blog en tags nuttige en praktische informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
Er is al die jaren al een juridisch steekspel aan de gang, waarbij er telkens om één of andere reden toegestaan werd om de overeengekomen verblijfsregeling tijdelijk de schorsen (bv. kind is ziek, kind moet onder begeleiding want "haat de vader" enz..). Er was zelfs een klacht van incest waarvoor mijn vriend voor de correctionele rechtbank is vrijgesproken en zijn andere kinderen (uit een vorig huwelijk) moesten komen getuigen. Er waren enkele contacten met het kind "onder begeleiding", maar de tweede keer daagde de moeder zelfs de begeleiders voor het gerecht wegens incest....
In een echtscheiding is er echter nooit iets wat zomaar gebeurt, dus er zal wel een geschiedenis aan vooraf gegaan zijn die ik niet ken (ik hoor ten slotte slechts één van de partijen en heb ook niet veel behoefte om de zaak, die zo lang geleden is, verder uit te spitten.) jammer dat twee volwassen mensen er niet toe kunnen komen om vredevol te scheiden omwille van financiële redenen (want dat zit er zeker tussen op één of andere manier) en wraak). Het grote slachtoffer hier is het kind. Meerdere advocaten hebben na het verhaal van mijn vriend gezegd "dat bestaat niet wat je nu vertelt", maar telkens weer zagen ze in dat het vechten tegen de bierkaai was. De rechter zal daar wel haar goede reden voor hebben, dus ook hier wil ik geen oordeel vellen over de rechtspraak.
Een positief gesprek is idd niet mogelijk, na al die jaren komt de ex-vrouw nog steeds met haar twee advocaten, haar ouders, de dochter naar de rechtbank en is er machtsvertoon (men lacht mijn vriend uit). Mijn vriend heeft hiertegen een dik pantser ontwikkeld maar het moet in het begin niet gemakkelijk geweest zijn. Maar zoals gezegd, er zal wel een reden liggen aan de grondslag van hoe het nu is,
Jammer dat ouderverstoting nooit in de strafwet is opgenomen (daarover was nochtans een wetsvoorstel een aantal jaren terug). Nu wordt er nog teveel gedacht vanuit de relatie moeder-kind. De rechter had m.i. veel vroeger moeten ingrijpen, de klachten wegens niet naleven van het bezoekrecht zijn meermaals geformuleerd. Ook de gedwongen "begeleiding" van het kind gedurende een jaar, om nadien de zaak terug te bekijken, werd nooit verwezenlijkt (moeder weigerde het kind te laten begeleiden). Het enige wat er na dat jaar gebeurde is dat er opnieuw een jaar begeleiding werd opgelegd, maar ook dan gebeurde het niet. Ik begrijp zoiets niet, maar ik ben natuurlijk geen jurist.
Ik neem alleszins een kijkje op uw website, bedankt!
liveisgreat
9 jaar geleden
Na de scheiding heeft de ex-vrouw trouwens een hele resem eigendommen van mijn vriend ontvreemd, zaken waarvan ze wist dat hij eraan gehecht was. volgens hem '"plots en onaangekondigd" maar ook hier hoor ik slechts één klokje natuurlijk.
Er moet iets gebeurd zijn waarvoor de vrouw in kwestie heel erg kwaad geworden is, en als ik de verhalen hoor was het huwelijk toch al ontwricht voordat zij het huis verliet.
Maar dat zou voor mij nog altijd geen reden zijn om dingen te doen zoals het kind weghouden van haar vader. Als u de symptomen van ouderverstoting al zou bestudeerd hebben (in België is dit momenteel nog niet zwaar in de aandacht, al heb ik nog al dergelijke verhalen gehoord) : de symptomen sluiten helemaal aan bij de bestaande situatie.
Mijn vriend wil zeker niet alleen wegens de alimentatie op de hoogte blijven van de studieprestaties van de dochter. Mocht de dochter ooit een eigen inkomen hebben, en mijn vriend dit te weten komt, leidt het geen twijfel dat het schrappen van de alimentatie opnieuw zal leiden tot ingrepen vanuit de moeder. Nochtans is zij inmiddels gelukkig hertrouwd, dus ik begrijp niet waarom zij zo aan die ex-relatie blijft vasthangen. Zelfs al moest mijn vriend haar geslagen, belogen en bedrogen hebben (maar zo zit hij niet in elkaar, dat weet ik wel na 8 jaar relatie) dan zou dit nu toch al moeten vergeven zijn? wat er ook gebeurd is, de reactie is buiten proportie. Maar zoals gezegd, hiermee trek ik geen partij tegen de moeder, die ongetwijfeld ook psychisch gekwetst was omwille van de scheiding

Andere antwoorden (1)

Je vriend mag hier pas mee stoppen als zijn kind zelf in zijn/haar onderhoud kan voorzien, in België is er geen leeftijd aan gebonden. Probeer iemand te vinden die dit regelmatig voor je kan checken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
gezien de heel pijnlijke situatie is het niet mogelijk iemand te vinden die "overbrieft" hoe de stand van zaken is. er is wellicht sprake van "ouderverstoting" dus alle stappen die genomen worden om achter de waarheid te komen zullen mogelijk nog meer schade toebrengen aan het kind.
het kind moet onder therapeutische begeleiding om de gevolgen van de ouderverstoting te behandelen, maar dat wordt geweigerd door de ouder met het hoederecht. dus er is hier niet onmiddellijk verbetering te verwachten en de rechtbank dwingt (gezien de gevoelige situatie) niets af, noch intervenieert de sociale dienst. Het kind mag geen verdere schade lijden, wat ook begrijpelijk is.
daarom is het echt moeilijk om te weten te komen hoe de stand van zaken is. de scheiding is duidelijk nog niet verwerkt bij beide partijen, en er is nog veel boosheid. het zou goed zijn mocht er hier een bemiddelaar geweest zijn, maar hiervoor is het helaas te laat.
wordt dus even zoeken hoe dat op te lossen valt, er wordt gevreesd dat de ex-partner de alimentatie zolang als mogelijk zal willen ontvangen. nu reeds worden er onterechte aangetekende brieven verstuurd wegens "achterstallige alimentatie" terwijl deze met bestendige opdracht wordt betaald en mijn vriend zeker niet onbemiddeld is (telkens blijkt ook dat de alimentatie wel degelijk van zijn rekening is gegaan).
soit, die kwaadheid zit duidelijke communicatie in de weg, dus we zoeken hoe we aan de info kunnen komen zonder verdere schade aan te richten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreselijk voor jullie, ik weet geen beter antwoord op je vraag, dan tot zover. Misschien een optie een privé detective in te zetten?