Word mijn strafblad verwijderd op mijn 18e ?

Op mijn 13e heb ik een periode gehad dat ik veel stal. Ben hier ook voor opgepakt, naar bureau Halt geweest en taakstraf gedaan. Daarna ook nooit meer gedaan. Nu ben ik 16 en heb veel spijt. Op het politie bureau vertelde ze dat het op mijn 18e word verwijderd, maar ik hoor nu dat er een nieuwe wet is waardoor het gewoon blijft staan. Ik wil niet dat ik later niet word aangenomen voor een baan door zo'n stom foutje dus ik vraag me af of dit waar is van die nieuwe wet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik dacht dat bureau Halt juist in het leven geroepen was, om er voor te zorgen dat je geen strafblad krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is. 'Veroordeeld zijn' wil zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft". Indien een veroordeling plaats heeft gevonden conform het jeugdstrafrecht, ofwel overeenkomstig Art. 77g t/m 77gg Sr, gelden ook een aantal uitzonderingen. Indien de delicten gepleegd zijn terwijl betrokkene 16 jaar of ouder was, gelden dezelfde gegevens als voor volwassenen. Was betrokkene 15 jaar of jonger, dan dient een aantal andere criteria gehanteerd te worden.

Antwoorden (2)

Je bent bij bureauhalt geweest, en hebt taakstraf gehad. Als het daarbij is gebleven, en er is geen rechtszaak geweest, dan heb je geen strafblad.

Stel dat je wel een strafblad hebt, dan zou het alsnog niet mogen blijven staan, want op het moment dat de rechter een uitspraak zou hebben gedaan, gold een andere wet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt +
Een zaak die met een haltstraf wordt afgedaan, en waarvan de haltstraf volledig is afgerond, wordt niet opgenomen in de justitiële documentatie (voorheen strafblad genaamd).

Als de zaak niet met een haltstraf wordt afgedaan, dan blijft een aantekening bij een misdrijf 30 jaar staan, bij een overtreding 5 jaar. Bij zeer zware misdrijven blijft de aantekening zelfs 40 jaar staan. Aantekeningen in de justitiële documentatie worden niet verwijderd bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar.

Voor een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) wordt doorgaans 5 jaar teruggekeken in de justitiële documentatie.