Ja en nee.
Ja, bij loopbaanadviseurs kun je een gratis intakegesprek aanvragen. Of zij hierop ingaan is afhankelijk van welk bureau je hebt.
Nee, een volledig traject zul je niet gratig krijgen. Goed advies kost nu eenmaal soms geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan de term: "gratis" kleven vaak nadelen.
Wanneer je bij een loopbaanadviseur komt die gratis advies geeft, is er altijd iemand die hem/haar betaald. Vaak adviseert deze in zijn eigen, of in het voordeel van het bedrijf of het product wat vertegenwoordigd wordt.
Je kunt wel zelf een heleboel dingen doen waardoor je een beeld krijgt hoe je in elkaar zit en waar je goed in bent. Kijk eens bij de bibliotheek of er documentatie over is, en misschien kun je een sociaal netwerk opstarten die het e.e.a. zelf uit eigen ervaring kunnen vertellen. (Dat is dus ook al gratis advies en door mensen die jou kennen.)
Wanneer je in een uitkeringssituatie zit kun je wellicht een gesprek aanvragen bij het UWV. Vaak geven medewerkers je goede raad en stippelen uit waar je met je vragen terecht kunt.
Heb je een werkgever, dan kun je altijd in een functioneringsgesprek (grotere bedrijven hebben bij personeelszaken soms een bedrijfsmaatschappelijk werker in dienst e.d.) of evt. bij een bedrijfsborrel eens vragen welke mogelijkheden er zijn.
Hoe dan ook: als je zelf op pad gaat met een doel kom je vanzelf mensen tegen die je feedback geven over jou persoonlijk en wat er allemaal kan.