mag een bewindvoerder de langdurigheids toeslag houden?

volgens de gemeente mag ik daar zelf over beschikken, omdat ik niet in wsnp zit, maar hij zegt dat hij mag bepalen wat er mee gebeurd, en wil t mij niet zelf geven.ja verdeeld in een 10,- per week, vind ik nogal
belachelijk!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Het beste antwoord

Ja jammer genoeg mag dat het is niet vrijgesteld dus is het gewoon inkomen.
Er is wel voor gepleit om dit te veranderen maar zover ik weet is dit niet daadwerkelijk aangepast.
Check het natuurlijk voor de zekerheid bij bureau voor rechtshulp.

Ik zou wel met je bewindvoerder praten en uitleggen waar voor je het wil gebruiken i.p.v. het versnipperd te geven want zo is de kans groot dat het dus gewoon opgaat met dagelijkse dingen ipv bijvoorbeeld een andere tv koelkast wasmachine oid.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de rechter bepaalt voor welke goederen en geldbedragen het bewind geldt.
je kunt dus controleren in de rechtelijke stukken wat de bewindvoerder wel en niet mag bepalen.
als je er niet uit komt, kun je naar een juridisch loket (gratis) of sociaal raadsman (gratis) gaan en daar informeren hoe het precies zit.
moet je wel de uitspraak van de rechter en alle papieren mee nemen.

(uit onderstaande bron) :

Onderbewindstelling
Onderbewindstelling is een maatregel die een rechter kan nemen ten behoeve van een meerderjarige die door zijn lichamelijke of geestelijke toestand niet goed voor zijn belangen van vermogensrechtelijke aard kan behartigen. De maatregel houdt in dat de rechter iemand als bewindvoerder over het vermogen van de persoon aanstelt.

Situatie in Nederland

In Nederland is de onderbewindstelling geregeld in titel 19 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Deze regeling bestaat sinds 1982. De rechter geeft aan voor welke goederen en geldbedragen het bewind geldt.

Het verschil met curatele is dat iemand voor wie een bewindvoerder is aangesteld handelingsbekwaam blijft. Iemand voor wie een bewindvoerder is aangesteld kan dus bijvoorbeeld wel zelf een testament maken, maar niet zijn huis verkopen.

In bijzondere gevallen, namelijk als de bescherming ook betrekking heeft op de geestelijke vermogens van betrokkene, gaat het naast de goederen, ook om de persoon van betrokkene. Dit wil zeggen dat de rechter ook een last tot verzorging af kan geven aan bijvoorbeeld een verplegings- of verzorgingstehuis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderbewindstelling

Toegevoegd na 46 seconden:
neem ook je identiteitskaart mee! anders wordt je niet geholpen.