Wat voor factoren worden beinvloed wanneer je solliciteerd met een strafblad? Hoe los je dit op?

Deze persoon is bovendien:
- dakloos
- justitieel verleden (incidenteel)
- allochtoon
- weet niet waar hij/zij goed in is
- geen direct bereikbare familie
- afgekickt van softdrugs > een periode van 14 jaar gebruikt
- niet in het bezit van een diploma

Wat voor kansen en rechten heeft een dergelijk persoon op de arbeidsmarkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je aan al deze voorwaarden voldoet, dan is het belangrijk om eerlijk te zijn op alle vragen. Maar... ga niet meer vertellen dan ze vragen.

Zelfs met zo'n verleden kan je je ergens nuttig maken in ruil voor salaris en wat stabiliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Hooguit een baantje aan de lopende band lijkt mij haalbaar. Maar ik ken geen werkgever die iemand met zo'n CV in dienst gaat nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer er niet naar wordt gevraag kan hij/ zij het beter ook niet meteen op tafel gooien, en anders gewoon eerlijk zijn.

Ik denk dat van alles het Dakloos zijn nog het moeilijkste is. Simpelweg uitgelegd; waar moet de loonstrook heen worden verstuurd? Dakloos zijn geeft een zeer kleine kans van slagen bij werk zoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
//Edit;
Mogelijk kan hij/ zij wel terecht bij sociale instellingen als Kringloop winkels ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat het wel moeilijk gaat worden om werk te vinden in dit geval. Maar er zijn ook genoeg projecten waar deze persoon wel een kans zou kunnen krijgen.

Persoonlijk denk ik dat het ook belangrijk is om eerlijk te zijn naar een werkgever toe. Misschien is een project waar je kan werken en leren een goed begin.

Eventueel kan je op internet kijken of er een project is wat mogelijkheden zou kunnen bieden voor deze persoon. Ik geloof namelijk dat mensen een tweede kans verdienen. Ongeacht waar je weg komt!
En ik denk dat er met mij zeker meer mensen zijn die hier in geloven.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf nooit aangeven!

Deze mensen zullen weinig of helemaal geen kans krijgen.
Wat ik overigens wel erg vind! Ik vind dat sommige mensen best nieuwe kansen mag krijgen!

Je vraag; ik denk dat diefstal één van de factoren is die een sollicitatie negatief beïnvloed.
Wat betreft dakloos, tja, daar worden mensen ook op veroordeeld en dat neemt bijna alle kansen voor verbetering in een leven weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals anderen hier ook zeggen; diegene zal op sollicitaties niet meer moeten vertellen dan nodig, maar hij zal ook zeker niet moeten liegen. Daarmee kom je pas echt in de problemen.

Ik denk dat hij het beste kan solliciteren bij baantjes die voornamelijk door studenten als bijbaantjes worden uitgevoerd. Bij dit soort baantjes zijn er vaak weinig eisen.
Dit kan inderdaad in een fabriek zijn, in de productie.

Hij kan zich aanmelden bij een uitzendbureau om misschien meer kans van slagen te hebben -daar zitten immers mensen die hem echt kunnen helpen om goed voor de dag te komen en zijn positieve punten naar voren te brengen.

Hij kan van te voren ook een cursusje volgen om een geschikte sollicatiebrief te schrijven, op de juiste manier een CV op te stellen en goed voor de dag te komen in een gesprek. Als hij hier extra goed in is en extra goed over kan komen, worden zijn kansen uiteraard vergroot.

Mocht hij werkelijk nergens aangenomen worden, kan hij ervoor kiezen om een opleiding te volgen of losse (thuis)cursussen van hetgeen hij wilt gaan doen.

Ik denk dat het ook een goede keuze kan zijn om eerst een tijdlang vrijwilligerswerk te gaan doen bij verschillende organisaties. Zo toont hij zijn goede wil op zijn CV en heeft hij bovendien wat werkervaring erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn speciale projecten voor mensen die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Ik raad aan dat deze persoon naar het UWV Werkbedrijf gaat voor inlichtingen. Wellicht dat zij kunnen helpen en adviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zowel met dak- en thuislozen, als met vluchtelingen gewerkt.

In het algemeen gezegd: probeer in ieder geval voor jezelf een flinke afstand tot de client te bewaren. Mensen zoeken altijd voor hulp naar de dichtstbijzijnde die ze kennen, dat doen jij en ik, maar deze persoon zal dat ook doen.
Geen enkele werkgever zal zondermeer iemand met een dergelijk verleden in dienst nemen.
Probeer de persoon via een reintegratieregeling van de gemeente in een programma te krijgen. Jouw rol kan dan zijn;
-zowel de reintegratiebegeleider als de client blijven bemoedigen. Blijf zelf in de client geloven en laat hem dat regelmatig weten, volg zijn proces, en stuur zonodig ietsje bij.
-Als hij gaat solliciteren, geef hem als het ware geloofsbrieven mee naar de werkgever. Wordt dus zijn referent.

Blijf chequen, ongemerkt of hij je vertrouwen waard blijft.

Doe iedere verwijzing, naar b.v. maatschappelijk werk, als een warme verwijzing. D.w.z. maak eerst zelf kennis met een maatschappelijk werker, en verwijs dan naar een persoon. Daarmee maak je de drempel om ernaartoe te gaan, lager.

Succes, de client mag blij zijn dat hij je heeft gevonden!

Toegevoegd na 2 minuten:
Je mag me gerust nog een specifiekere vraag stellen hoor.
als je dat nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lig aan het baantje dat hij ambiëert. Geen opleiding,geen diploma,strafblad. Hij mag al blij zijn als er ergens een werkgever is,die zo'n werknemer hebben wil.Zo zitten de(meeste)mensen nu eenmaal in elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloody Hell, waar haal zo'n iemand vandaan?
Het eerst wat mij inviel was het antwoord van Ineke.
Houdt persoonlijk afstand, wordt niet verliefd of zo en loop niet over van medelijden. Niet dat dat niet goed is, maar niemand schiet daar wat mee op. De wereld is niet fair, zeker niet voor dit soort jongens. Het allerbeste zou zijn, als hij een jaartje school zou volgen, maar dat is mij, in de gevallen die ik heb meegemaakt, ook niet gelukt om te ritselen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze persoon kan hulp vragen bij instanties die hem al hebben geholpen met onderdak zoeken en om af te kicken, deze hebben meestal arbeidsconsulenten in dienst. Of laat hem via de sociale dienst of UWV Werkbedrijf een studie aanvragen dan wordt er gekeken waar hij geschikt voor is onderwijl kan hij vrijwilligerswerk doen om werkervaring op te doen die hij in zijn c.v. kan zetten als hij klaar is met de studie.

Kan deze persoon moeilijk studeren is er altijd nog studeren en werken tegelijk waarbij de nadruk op het werken ligt, ook hier is weer werkervaring die hij in zijn c.v. kan verwerken.

Zo zijn er nog wel meer mogelijkheden op te noemen om de persoon in kwestie te helpen naar een "normaal" bestaan.