Waarom geeft men geld aan dierenhulp ipv mensen die in armoede leven?

Waarom geven aan WSPA terwijl half Afrika dood gaat van de honger en aan vreselijke ziektes lijd?
Ik vind dat je op zijn minst het geld aan Kankerfondsen kunt spenderen ipv dieren in het buitenland.
Of ben ik nu egoistisch?

Toegevoegd na 1 dag:
Als je voor 10 euro in de maand 3 honden kan verzorgen of een heel gezin kan voorzien van voedsel. Waarom kiest men dan voor de honden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
paulus811
13 jaar geleden
Yener, als jij 20 euro per maand aan je internet abonnement kunt uitgeven, waarom redt je daar geen gezin mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat ik dat niet doe?
En de vraag gaat daar niet over. Dat zij in armoede leven wil niet zeggen dat ik mijn levenstijl hier zal moeten opgeven zodat die mensen voedsel op tafel hebben.
De vraag is; als mensen geld willen geven aan goede doelen. Waarom zijn er mensen die de voorkeur hebben aan dieren?
Ik red liever een kind van 2 dan 24 duitseherders.
paulus811
13 jaar geleden
Precies, jij maakt die keuze en ik een andere. Gelukkig mag dat. Ik heb een voorkeur voor dieren omdat deze nooit voor zichzelf kunnen opkomen en volledig afhankelijk zijn van wat wij menen met ze te kunnen doen. Aan mensen hebben we op deze overbevolkte aardbol echt geen gebrek, bepaalde diersoorten dreigen wél uit te sterven. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Het beste antwoord

Waarom geven mensen geld aan kankerfondsen als er ook mensen honger hebben? Waarom geven mensen geld aa voedselhulp als er ook mensen sterven aan AIDS? Waarom geven mensen geld aan AIDSbestrijding als er ook slachtoffers van rampen zijn? Waarom geven mensen geld aan rampenbestrijding als het regenwoud wordt gekapt? Waarom geven mensen geld aan duurzame bosbouw als er ook gevaarlijk slecht onderhouden kerncentrales zijn?

Deze vraag is een heilloze weg. Je kunt je leven besteden aan het vinden van het doel dat het het allermeest waard is om geld aan te geven en het nooit vinden. Of je kunt doen wat je kan voor dat doel waar je je persoonlijk bij betrokken voelt.

Want zeg nou zelf: dat er mensen met honger zijn, wil dat zeggen dat het niet erg is dat in sommige landen 'gevechten' worden georganiseerd tussen vechthonden en vastgeketende beren waarvan de klauwen en tanden zijn verwijderd? Nee toch? Het is allebei erg, en het is het bij allebei waard om er iets aan te doen als je kunt.

Omdat je nou eenmaal niet iets kunt doen aan álle erge dingen, kun je alleen maar ervoor kiezen om iets te doen aan sómmige erge dingen. Aan honger en ziekte in Afrika, aan kanker in Nederland, aan honden-berengevechten of aan de eenzaamheid van dat oude dametje dat om de hoek woont en amper nog de deur uitkomt.

Of kies er desnoods (vooral!) voor om eens je moeder te helpen met het schoonmaken van de dakgoot. Doe gewoon wat je kunt, doe het zo goed mogelijk, en moedig anderen aan zo goed mogelijk te doen wat zij kunnen. Als we dat allemaal zouden doen, kunnen we met zijn allen de hongerige mensen in Afrika, de beren in Pakistan, de vereenzaamde oude dametjes in Nederland én onze moeders helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
superantwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus, erg mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan ik gewoon niet begrijpen. Je overdrijft het heel erg met je verhaal.
Als je nou voor 10 euro per jaar kan zorgen voor een heel gezin of voor een hond.
Dan kies je voor een hond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, het is jammer dat je het niet kunt begrijpen. Maar daar kan ik verder niet zoveel aan doen, ik denk dat mijn verhaal duidelijk is. Jouw probleem zit bij het denken dat het altijd of/of is, terwijl we met zijn allen en/en kunnen doen. De één helpt die hond, de ander dat gezin. Zelf heb ik bijvoorbeeld in het afgelopen jaar een stuk meer uitgegeven dan die tien euro, bijvoorbeeld door twee geiten te kopen. Niet om die geiten te helpen, maar om twee gezinnen in Bangladesh een geit te geven. Dat was mijn verjaardagscadeau voor mijn man. Die zelf overigens zijn steentje bijdraagt door vrijwilligerwerk te doen bij ons in de buurt, hij helpt mensen die het zelf niet kunnen (oudere mensen, of mensen die de taal niet goed spreken) met hun administratie. Hartstikke mooi, maar ik heb ook vijf dieren in huis die stuk voor stuk uit een slechte situatie gered zijn. Van alleen al de kosten voor hun voer zou ik ongetwijfeld nog veel meer geiten voor gezinnen in Bangladesh kunnen kopen. Maar dat betekent niet dat ik een beter mens zou zijn als ik mijn vijf huisdieren, weerloze levende wezens, aan hun lot zou overlaten. Maar vertel eens, yener, je bent zo overtuigd van je morele gelijk; welk deel van jouw tijd en van jouw inkomen besteed jij aan het beter maken van de wereld? Geef je zelf die tien euro? Waaraan dan? En denk je werkelijk dat je met dat ene tientje je verantwoordelijkheid hebt afgekocht om iets goeds te betekenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doneer elk jaar een minimum van 250 euro naar KIKA.
Dit jaar ga ik met mijn bedrijf ook nog eens een actie inplannen, waarbij de winst volledig naar KIKA zal gaan.
Verder geef ik het kankerfonds een minimum van 20 euro als ze langs komen.
Het is niet, omdat ik me schuldig of slecht voel. Ik wil dat er een oplossing komt voor kinderen die op hun 5e jaar overlijden aan leukemie. Al moet ik daar al me spaargeld voor geven dan zou ik dat nog doen ook. En ik hoef er geen 1 cent voor terug te krijgen, geen schouderklopje en geen zetel uit de hemel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel mooi, wat jij doet. Zie je nou hoe dat werkt? Jij geeft geld aan KIKA. Ik doe weer andere dingen. Mijn buurvrouw geeft weer royaal om te voorkomen dat kinderen met HIV worden geboren. En zo dragen we allemaal bij aan een betere wereld. Uiteraard zonder er een cent voor terug te hoeven krijgen, een schouderklopje te willen of een zetel uit de hemel te verlangen.

Andere antwoorden (8)

Het is zeker niet egoistisch als je het zo stelt maar, ieder mens heeft zo zijn dingen waardoor hij/zij geraakt wordt. En het vervelende is dat dieren zich zelf niet kunnen helpen of collecteren. Ze zijn afhankelijk van ons en dat geeft ook een grote verantwoordelijkheid!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook dieren hebben hulp nodig ze worden vaak door ons toedoen in de ellende gebracht. Ze hebben ook rechten
ronron1212
13 jaar geleden
ikke, ikke, en de rest kan stikken?
nee, daar kan ik me niet in vinden.
gandhi heeft ooit gezegd dat je de beschaving van een samenleving kan afmeten aan de manier waarop ze met weerloze dieren omgaat.
wij mensen zijn al een verschrikkelijke plaag voor al het leven om ons heen.
ik persoonlijk ben erg blij met ieder initiatief om dieren te helpen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus 1, mede door Ghandi ;-). Zeer wijze man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+En ik ook.Dierenleed is zo verschrikkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 helemaal mee eens. Zonder de mens waren de dieren veel beter af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, sjuustum!
paulus811
13 jaar geleden
Ja hoor Rieneke, ik had dit (goede) antwoord al van jou verwacht +
Mensen kunnen meer zelf doen om zich te redden wij hebben daar het verstand voor.
En het dierenleed wordt hoofdzakelijk door de mensen veroorzaakt. (Ik vind het trouwens erg gemeen en erg laf om een dier wat aan te doen)
Ik vind dat je altijd mensen kunt helpen, maar zeer zeker ook de dieren. Vooral als ze ook nog eens worden opgesloten, daar kunnen ze toch nooit tegenop? Ze hebben onze hulp nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt daar wel een punt, en mensen zijn zich daar niet altijd van bewust. Maar het is ook een kwestie van evenwicht bewaren: er zijn teveel mensen en daardoor is er te weinig ruimte voor de dieren. Dus moet je soms voor de dieren kiezen, want doe je dat niet, dan heb je straks nòg meer mensen en geen dieren meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat mensen dieren kunnen helpen en brengt verantwoordelijkhei over alle diersoorten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook mooi, plusje.
Ik heb er bewust voor gekozen om alleen organisaties te steunen die zich om dieren bekommeren (AAP, Greanpeace en enkele lokale initiatieven). Dat is mijn eigen keuze en heeft helemaal niets met egoisme te maken, maar gewoon met prioriteiten.

Wie heeft ooit bedacht dat een mens belangrijker is dan een dier? Dat zit tussen ieders oren, maar dieren kunnen zich niet verdedigen. We menen het recht te hebben om ze neer te knallen, uit zee te trekken en op te vreten of aan te schaffen als huisdier om ze vervolgens te laten verrotten.

Ik ben blij dat er mensen en organisaties zijn die de keuze voor dieren maken.

En kankerfondsen vind ik ook prima werk doen, maar eigenlijk vind ik eigenlijk dat de overheid die pot veel meer zou moeten vullen.
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dikke plus!
mensen realiseren zich ook vaak niet dat ze indirect vivisectie steunen, als ze geld aan het kankerfonds, de hartstichting etc. overmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dieren zijn ook belangrijk
Je kan het ook beide doen.
En denk ik afrika lopen ook veel dieren rond die ziek en dat weer overbrengen op mensen..

Het is maar net wat je zelf wilt natuurlijk.